Nya läkemedel mot bakterieinfektioner

Fram till den 27 maj tar Ragnar Söderbergs stiftelse emot ansökningar från akademiskt unga forskare med redan uppvisad vetenskaplig skicklighet inom medicinska vetenskaper. Vid de tre senaste utlysningarna har stiftelsen fått in många ansökningar av mycket hög kvalitet. De senaste sju utvalda Ragnarforskarna presenteras löpande tills utlysningsperioden avslutas – Idag kan du läsa mer om Vasili Hauryliuks forskning!

Allt fler bakterier blir resistenta mot antibiotika. Med hjälp av de allra senaste teknikerna tar Vasili Haruryliuk reda på hur bakteriers stressförsvar fungerar i detalj. Kunskapen ska sedan användas för att utveckla strategier för att stoppa bakteriens stressförsvar, strategier som på sikt också kan användas för att utveckla nya läkemedel mot bakterieinfektioner.

För att överleva måste alla levande organismer ha förmåga att anpassa sig till förändringar i omgivningen – det gäller även bakterier. Stringent Respons (SR) är en central mekanism för bakteriers anpassningsförmåga som hjälper bakterierna att anpassa sig i stressituationer, till exempel vid näringsbrist eller värmechock. Forskarna har länge försökt ta reda på hur SR fungerar i detalj men det har hittills saknats bra teknik. Tack vare de allra senaste metoderna har vi nu fått nya möjligheter att undersöka SR-systemet, både i levande celler och i provrör.
 Effektiva verktyg mot SR skulle därför få stor betydelse både medicinskt och för fortsatt forskning.

Forskningsprojektet har tre olika forskningsinriktningar som kompletterar varandra. Först undersöks hur SR förmedlas via ett särskilt bakterieprotein. Detta ger en viktig grund för de två andra inriktningarna. Dels handlar det om att utveckla strategier för att på molekylnivå hämma SR i levande bakterieceller – något som kan få stor betydelse för nya läkemedel mot bakterieinfektioner. Dels försöker projektet att beskriva hur SR fungerar i cellerna med hjälp av så kallad ribosome profiling-metodik vilket innebär att man tar reda på vilka gener som bakterien utnyttjar vid varje given tidpunkt. Forskningen kan leda till läkemedel som stoppar bakterierna genom att hämma deras naturliga stressförsvar.

Se också den bifogade kortfilmen om Hauryliuks forskning!

Mer om Vasili Hauryliuks forskning finns att läsa på stiftelsens webbplats.

Läs mer om samtliga Ragnar Söderbergforskare i medicin här.

Läs mer om utlysningen här.