56 miljoner till forskning i medicin

Ragnar Söderbergs stiftelse beviljar i år anslag om totalt 56 miljoner kronor till sju framstående forskare i medicin. Ragnarforskarnas fokus sträcker sig från icke-kodande RNA och svårläkta sår till hur hjärtmuskelceller nybildas.

En av årets Ragnar Söderbergforskare i medicin är Chris Madsen vid Lund universitet. Han får ett anslag på åtta miljoner för sin forskning om cancercellers rörelser. Många dödsfall i cancer beror på att sjukdomen sprider sig till andra organ än det ursprungliga. Genom att förändra sitt rörelsemönster lyckas cancercellerna anpassa sig till den angripna kroppen. Chris Madsen kartlägger hur cellerna rör sig i både frisk och sjuk vävnad.

Cancer är även i centrum för Maria Genanders forskning vid Karolinska Institutet – närmare bestämt hudcancer. Hon jämför proteiner i sjuka hudceller med samma proteiner i normala hudceller, för att öka förståelsen för vad som händer när cancer utvecklas. Cancer uppstår när de processer som reglerar och begränsar celldelning havererar, och det har visat sig finnas stora likheter mellan dessa processer och hur normala stamceller styrs.

Samtliga Ragnar Söderbergforskare i medicin 2015 är:
Olaf Bergmann, Karolinska institutet
Maria Genander, Karolinska institutet
Katharina Lahl, Lunds universitet
Chris Madsen, Lunds universitet
Helin Vakifahmetoglu Norberg, Karolinska institutet
Ning Xu Landén, Karolinska institutet
Anita Öst, Linköpings universitet

De sju beviljade forskarna kommer från en rad olika länder – och har varit verksamma i ännu fler länder – men är nu knutna till Sverige. Kjell Blückert, vd för Ragnar Söderbergs stiftelse, säger att medicinforskarna mer och mer återspeglar den mångfald som råder i de svenska forskningsmiljöerna:

– I stiftelsens stadgar heter det att vår verksamhet ska vara ”landsgagnelig”. Det är helt klart att internationaliseringen är landsgagnelig. Årets kull av Ragnarforskare kommer från olika håll och har bedrivit sin forskning i mycket konkurrenskraftiga miljöer över hela världen. Deras unika kunskaper kommer nu att stärka det svenska forskarsamhället.

Om utlysningen Ragnar Söderbergforskare i medicin
Hittills har sammanlagt 28 unga, lovande forskare beviljats anslag inom ramarna för utlysningen. Årets Ragnarforskare har alla disputerat mellan 2009 och 2010. De har utsetts i en noggrann peer review-process med några av landets främsta forskare som sakkunniga. Huvudkriterier vid bedömningen är vetenskaplig kvalitet, forskarens kompetens samt potential att självständigt och framgångsrikt driva ett forskningsprojekt och bli en engagerad forskningsledare.

Bifogat finnes pressbilder samt en kortfilm om de sju utvalda Ragnarforskarna.