Ny utlysning möjliggör karriär för yngre rättsvetare

Utlysningen Ragnar Söderbergpostdoktor i rättsvetenskap innebär nya möjligheter för yngre rättsvetare att göra karriär. Från och med i höst kan nydisputerade forskare söka anslaget, som finansierar en två år lång forskaranställning.

Vi ställde frågan till det rättsvetenskapliga forskarsamhället: Vilka insatser krävs för att inte förlora de unga talangerna efter disputationen? De många och värdefulla svar vi fick har nu lett fram till en helt ny utlysning på området: Ragnar Söderbergpostdoktor i rättsvetenskap.

Forskarsamhället har länge påtalat att just postdoktortiden är en lucka i karriärtrappan. Postdoktoranställningar är relativt ovanliga och nydisputerade tvingas konkurrera om projektmedel och anställningar med seniora forskare. Risken är därför att de unga talangerna försvinner från forskningsvärlden.

Ragnar Söderbergs stiftelses nya utlysning bidrar till att fylla denna karriärlucka.

– Vår utlysning är unik på så sätt att den ger en generös möjlighet för nydisputerade att koncentrera sig på fortsatt forskning. Därmed får de en rivstart i den vidare akademiska karriären, säger Kjell Blückert, vd för Ragnar Söderbergs stiftelse.

Anslaget täcker en heltidsanställning vid ett svenskt lärosäte under två år, med kringresurser och möjlighet att verka vid ett utländskt universitet eller forskningsinstitut. Minst 80 procent av arbetstiden ska vara vikt åt forskning.

Årets utlysning håller öppet mellan 22 oktober och 1 december.

Fullständig information om utlysningen Ragnar Söderbergpostdoktor i rättsvetenskap
Ett saknat steg i karriärtrappan (om bakgrunden till utlysningen)