Cirkulär lösning för träpallar

Nu kan kunder som behöver bli av med lastpallar av trä boka hämtning av Ragn-Sells. Pallen behandlas eller återanvänds i befintligt skick och kunden får dessutom ersättning för materialet. Ragn-Sells vill öka insamlingen av cirkulära material från våra kunder. Ett cirkulärt material kan efter kontroll och ev. mindre reparation återanvändas om och om igen.

Insamling sker inom ramen för det redan etablerade ”Retursystem Byggpall” som är ett samarbete mellan Sveriges Byggindustrier, Byggmaterialhandlarna och Byggmaterialindustrierna (www.byggpall.se).

Så här fungerar det:

• Kunden ringer och bokar hämtning av sina träpallar och annat avfall på 0771-888888.
  • Ragn-Sells hämtar alla typer av hel- och halvpallar av trä i storlek 1200 x 800 mm / 800 x 600 mm.
  • Träpallar av godkänd kvalitet går in i Retursystem Byggpall och återanvänds som byggpallar. Pallar av annan kvalitet kan återanvändas till annat istället för att destrueras.
  • Kunden ersätts med ett snittpris för de olika pallstorlekarna.

”Kundnytta, miljönytta och ekonomi kommer alla i första rummet genom denna cirkulära lösning” säger Dan Eklöf, erbjudandeansvarig, på Ragn-Sells AB