​Retursystem Byggpall Årets återanvändare 2016

Retursystem Byggpall har vunnit utmärkelsen Årets återanvändare på återvinningsgalan i Göteborg. Ragn-Sells har bedrivit pilotverksamhet med JM under 2016 där pallar samlats in från JM:s byggarbetsplatser för vidare hantering i retursystemet. Ragn-Sells utgör en länk i det cirkulära flöde som bildar Retursystem Byggpall.

Priset Årets återanvändare delas ut av branschorganisationerna Återvinningsindustrierna, Avfall Sverige samt facktidskriften Recycling. Retursystem Byggpall vann i konkurrens med 82 andra inlämnade bidrag.

Retursystem Byggpall är ett samarbete mellan Sveriges Byggindustrier, Byggmaterialhandlarna och Byggmaterialindustrierna som driver systemet utan vinstintresse. Retursystemet initierades 2006 för att förenkla hanteringen av pallar, få bort nedklassningsdiskussioner och svart handel mellan byggbranschens materialleverantörer, handlare och arbetsplatser. Antalet pallar i systemet har de senaste åren ökat med mer än 10 procent per år och är nu uppe i 1,3 miljoner pallar för 2015 och närmare 1,5 miljoner för 2016.

JM har som mål att minska sitt byggavfall och engagerade Ragn-Sells för att enklare kunna återanvända Byggpall på trånga samt mindre byggarbetsplatser. Ragn-Sells kan samla in pallar effektivt med styckegodsbil när bilen ändå är på plats för transport av andra fraktioner och utrustning. För byggarbetsplatsen är det enkelt med en leverantör för avrop, faktura och källa till statistik.

"JM är nöjda med pilotverksamheten som vi arbetat med i Uppsala och Örebro under 2016 och vi planerar att under 2017 kunna erbjuda tjänsten till samtliga av våra byggkunder. Och nu fick vi en extra sporre i detta arbete i och med den fina utmärkelsen", säger Lars Ek, Key Account Manager, Ragn-Sells.