Ronja först ut i Tekniksprånget

För att fånga talanger – och bygga varumärke som en attraktiv arbetsgivare - medverkar Ragn-Sells i Tekniksprånget under hösten. Först ut är 19-åriga Ronja Alexandroff som under fyra månader får en insikt i hur arbetet i laboratoriet på Högbytorp går till.

– Här får jag chansen att praktisera något som jag kanske kommer att arbeta med när jag utbildat mig och får genom det en uppfattning om vad yrket innebär, säger Ronja.

Tekniksprånget är ett praktikprogram för ungdomar under 21 år som studerat natur och/eller teknik utbildning på gymnasiet. Genom Tekniksprånget ges chansen att utforska ingenjörsyrket – samtidigt som företag får chans att skapa en relation med framtida medarbetare.

– I framtiden kommer det vara brist på ingenjörer och det kommer förmodligen även att drabba Ragn-Sells. Vi kommer att konkurrera med andra företag om arbetskraft och därför behöver vi vara ett starkt arbetsgivarvarumärke. Tekniksprånget är ett sätt att intressera ungdomar som kan bli våra framtida medarbetare, säger Kristina Eklund Nielsen, chef strategisk kompetensutveckling inom Ragn-Sells.

Med i den dagliga verksamheten

Under hösten deltar Ragn-Sells för första gången i Tekniksprånget. För två veckor sedan började Ronja Alexandroff, 19 år, i laboratoriet på Högbytorp.

– Det påminner om en praktik eller sommartrainee och Ronja är med i den dagliga verksamheten och har olika arbetsuppgifter. Det är viktigt att det finns meningsfulla uppgifter att göra, för att få en känsla för yrket inför vidareutbildning. Ragn-Sells är ett brett företag med många olika delar och förhoppningsvis får vi även till studiebesök på flera andra delar av verksamheten, säger Fredrik Stohm Kronfeld som är Ronjas handledare tillsammans med Kerstin Clefalk.

Ronja tog studenten från natur vid Järfälla gymnasium i början av sommaren. Tekniksprånget ser hon som en chans att utforska arbetsmarknaden.

– Jag har bestämt mig för att läsa vidare och är inne på civilingenjör men jag har inte bestämt vilken inriktning. Planen är att ta ett sabbatsår och då hittade jag det här vilket känns jättebra, berättar Ronja.

Under fyra månader kommer Ronja att medverka i praktikprogrammet på Högbytorp.

– Hittills har jag hållit på med analyser av flygaska och bottenaska. Jag har också gjort laktester och kollat pH-värde, klorider och fluorider. Jag gör mycket eget arbete men har stöd av mina handledare och får förklaringar av dem, säger Ronja.

Söker fler projekt

Förhoppningsvis är Ronja den första av flera tekniksprångare på Ragn-Sells. Internt söker man nämligen efter fler handledare och projekt inom ramen för Tekniksprånget.

– Målet är att få fler enheter intresserade. Många tror att det är mycket jobb men se det som en ytterligare resurs i verksamheten som kan hjälpa till att avlasta i det dagliga arbetet, räkna med en timmes avstämning per vecka i början. Jag hoppas fler nappar på det här eftersom det är ett bra sätt för oss att fånga talanger, säger Kristina Eklund Nielsen.

• Universitet, högskola

• jobb & karriär