Ragn-Sells och glasforskningsinstitutet Glafo redo att avgifta 200 års glashistoria

Glafo har utvecklat en helt ny metod i laboratorieskala för att separera bly och andra miljöstörande ämnen från glasråvara i deponerat kristallglas.

– Vi arbetar för fullt med att vidareutveckla tekniken och processen i laboratorieskala. Det finns dock mycket arbete kvar innan glasbrukstipparna kan saneras med vår metod, säger Christina Stålhandske på Glafo. Hon leder projektet ”Glasdeponier – från usch till resurs!”.

Här ser Ragn-Sells en potential i att kunna bidra till att utnyttja det glas som idag ligger i stora mängder på glasbruksdeponier till metall- respektive glasråvara.

– Glafo:s teknik passar väl in i Ragn-Sells strävan att ständigt bli bättre på att utvinna resurser ur avfall. Vi ser också en potential att tekniken kan användas för att göra framtidens glasprodukter mer cirkulära, säger Anders Kihl, Utvecklingschef på Ragn-Sells.

Glafo och Ragn-Sells har nu skrivit på en avsiktsförklaring för vidare samarbete och utveckling.

Christina Stålhandske, Glafo, 010 516 63 63, christina.stalhandske@glafo.se