Webbtävling – Cederroths mest framgångsrika kampanj

LdB:s webbtävling, där deltagarna får skapa sin egen doft, namnge den och designa förpackningen, har fått in över 7 000 tävlingsbidrag på en månad och är Cederroths mest framgångsrika webbkampanj hittills.

Inför sommaren relanserar LdB sitt sortiment med ny design och spännande nyheter, alla med förtrollande dofter. Reklamkampanjen inleddes i början på maj, med printannonser och en webbtävling under parollen ”Skapa din egen LdB-doft, vinn en resa till förtrollande Rivieran och se ditt förslag bli verklighet!”.

www.dinegendoft.se får tävlingsdeltagarna komponera sin doft, namnge den och designa förpackningen, därefter kan de dela sitt tävlingsbidrag med sina vänner på Facebook. Redan de två första dagarna nådde Facebook-kampanjen över 100 000 personer och 2 000 bidrag kom in. Idag har tävlingen lockat över 7 440 tävlingsdeltagare och 18 000 unika besökare till kampanjsajten.

Nästan 80 procent av besökarna kommer direkt från Facebook där tävlingsdeltagarna har spridit ryktet om tävlingen. Var femte besökare har lockats till tävlingen via printannonser och butikskampanjen som drogs igång i slutet på maj.

”Vårt uppdrag är att kommunicera ett doftkoncept, stärka kundlojaliteten hos befintliga kunder och inspirera nya kunder att prova LdB. Sociala kampanjer som aktiverar målgruppen sprider och förankrar budskapet väl. Facebook är en stark kanal och vi visste att vi hade gjort en bra kampanj, och ändå överraskades vi av att det var så många som så snabbt deltog i tävlingen och hur engagerande LdB är som varumärke”, säger Pernilla Börsvik, projektledare på Railway Sthlm, reklambyrån bakom kampanjen.

Kampanjen toppar Tävlingsguidens lista över pågående tävlingar där antalet klick avgör placeringen.

”Det här är redan den mest framgångrika webbkampanj vi har gjort. Engagemanget är långt över förväntan och butikskampanjen kommer att locka ännu fler”, säger Anders Söderlund, Instore Marketing Manager på Cederroth.

”Vi vet att kunderna tycker om att aktivera sig i varumärket och påverka utbudet. Det här är ett väldigt bra sätt att förankra varumärket hos befintliga kunder och dessutom locka en yngre målgrupp. Det blir säkert fler tävlingar av det här slaget i framtiden”, säger Anders Söderlund.

Vinnaren i LdBs tävling koras i september och får senare se sitt tävlingsbidrag bli verklighet genom att delta i utvecklingen av doft och design tillsammans med LdBs utvecklingsteam i Upplands Väsby och Falun. Dessutom stundar en weekend på Rivieran för vinnaren.

Tävlingen finns på följande adress: www.dinegendoft.se

För mer information, kontakta:

Pernilla Börsvik, Project Manager och Partner på Railway STHLM, tel: 070 761 87 42, e-post: pernilla@railwaysthlm.se

Anders Söderlund, Instore Marketing Manager på Cederroth, tel: 070-639 86 68 , e-post: anders.soderlund@cederroth.com

Team:

Cederroth:
Anders Söderlund, Instore Marketing Manager

Maria Holmlund, Marketing Manager

Reklambyrå: Railway Stockholm

Pernilla Börsvik, projektledare

Daniel Hellberg, cd

Eva Bofält, produktionsledare

Lina Johansson, final art och original

Anna Claesson, copy

Anna Blixt, copy

Digital produktion: Sticky Beat

Johan Magnusson, digital producent

Övergripande koncept/kreativt uttryck: McCann Stockholm

Om Cederroth

Cederroth AB är ett av de ledande företagen i Norden inom kategorierna hygien, hälsa, hushåll och sårvård. Koncernen omsätter ca 2 miljarder SEK. Totalt finns ca 900 anställda i de nordiska länderna samt Spanien, Portugal och Polen. Cederroth utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer ett stort antal starka varumärken. Bland de mest kända är HTH, Family Fresh, Salvequick, LdB, Allévo, Grumme, L300, Samarin, Pharbio, LongoVital, Asan, Bliw, Cederroth Första Hjälpen och många fler. Våra produkter tillverkas i egna fabriker i Falun, Upplands Väsby, Köpenhamn, Barcelona och Warszawa. Huvudkontoret är beläget i Upplands Väsby.

• Ny media

• ldb
  • cederroth
  • reklambyrå