3 anledningar att vara optimistisk om klimatet

Torka. Översvämningar. Orkaner. Nästan dagligen möts vi av nyheter som berättar om de skador som klimatförändringarna förorsakar. Och även om det internationella Parisavtalet undertecknades förra året, fortsätter halterna av koldioxid i atmosfären att öka. 2016 var det varmaste året som hittills uppmätts.

Samtidigt måste vi understryka de betydande framsteg som gjorts; Företag, regeringar, icke-statliga organisationer, människor och samhällen runt om i världen vidtar betydande åtgärder för att minska utsläppen av växthusgaser.

Här är tre anledningar att fortsätta vara optimistisk för klimatet:

Från snack till action. Parisavtalet trädde i kraft snabbare än någon multilateral överenskommelse, någonsin.

Hållbarhet blir mainstream. Fler framåtsträvande företag och andra icke-statliga aktörer gör hållbarhetsfrågan till en del av sin kärnverksamhet. T.ex. har mer än 400 konsumentföretag satt upp mål för att minska eller stoppa direkt inköp eller produktion av varor som driver på avskogningen.

Förnybart det nya svarta. Ren energi är på frammarsch och visar potential att kunna konkurrera med fossila bränslen. Förra året installerades i snitt 500.000 solcellspaneler varje dag runt om i världen.

• Jordbruk

• klimat