Fem positiva effekter på barn

Blogginlägg   •   Dec 10, 2015 08:27 CET

Barnen är framtiden och det är för deras skull ett avtal måste fattas vid klimatmötet i Paris. Här är fem förmåner som barn i tropikernas skogs- och jordbrukssamhällen får av certifieringar:

1. Vid en jämförelse mellan FSC/Rainforest Alliance-certifierade skogsföretag och icke-certifierade företag i södra Brasilien, gick 85 procent av barnen på de certifierade områdena i skolan. I de områden där det fanns icke-certifierade företag gick endast 15 procent i skolan.
  1. En studie från 2009 i Elfenbenskusten visade att barn på Rainforest Alliance-certifierade kakaoodlingar hade 20 procent högre regelbunden skolgång än de på icke-certifierade. Vid den andra etappen av studien, som gjordes 2011, hade mer än 50 procent av barnen på certifierade gårdar nått en åldersanpassad kunskapsnivå, jämfört med 13 procent på icke-certifierade gårdar.
  1. Tills idag har mer än 100 000 barn fått någon form av utbildningsstöd från Rainforest Alliance-certifierade gårdar – inbegripet enskilda stipendier, fonder och/eller leveranser som gårdar har donerat till skolorna.
  1. I en separat studie av Rainforest Alliance-certifierat kaffe på gårdar i Nicaragua, sade bönderna att efter certifieringen fick deras barn större möjligheter att gå på universitet.
  1. En studie från 2010 av företag som har deltagit i vårt program för hållbar turism fann att 94 procent hade deltagit i internationella och regionala kampanjer för att förhindra sexuellt utnyttjande av minderåriga.

Läs mer om våra effekter.

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.