Fem positiva effekter på barn

Barnen är framtiden och det är för deras skull ett avtal måste fattas vid klimatmötet i Paris. Här är fem förmåner som barn i tropikernas skogs- och jordbrukssamhällen får av certifieringar:

1. Vid en jämförelse mellan FSC/Rainforest Alliance-certifierade skogsföretag och icke-certifierade företag i södra Brasilien, gick 85 procent av barnen på de certifierade områdena i skolan. I de områden där det fanns icke-certifierade företag gick endast 15 procent i skolan.
  1. En studie från 2009 i Elfenbenskusten visade att barn på Rainforest Alliance-certifierade kakaoodlingar hade 20 procent högre regelbunden skolgång än de på icke-certifierade. Vid den andra etappen av studien, som gjordes 2011, hade mer än 50 procent av barnen på certifierade gårdar nått en åldersanpassad kunskapsnivå, jämfört med 13 procent på icke-certifierade gårdar.
  1. Tills idag har mer än 100 000 barn fått någon form av utbildningsstöd från Rainforest Alliance-certifierade gårdar – inbegripet enskilda stipendier, fonder och/eller leveranser som gårdar har donerat till skolorna.
  1. I en separat studie av Rainforest Alliance-certifierat kaffe på gårdar i Nicaragua, sade bönderna att efter certifieringen fick deras barn större möjligheter att gå på universitet.
  1. En studie från 2010 av företag som har deltagit i vårt program för hållbar turism fann att 94 procent hade deltagit i internationella och regionala kampanjer för att förhindra sexuellt utnyttjande av minderåriga.

Läs mer om våra effekter.