Nytt kaffesamarbete ska driva hållbarhetsfrågan

Kaffebranschens viktigaste intressenter har bildat Global Coffee Platform (GCP) – ett nytt initiativ med mål att skapa en gemensam hållbarhetsagenda och öka samarbetet mellan industrins olika parter. Samarbetet startades av 4C och IDH Sustainable Coffee Program och ska sätta kaffeodlaren i centrum, vilket på sikt ska gynna dennes familj, samhället där hon eller han bor och indirekt samtliga växande kafferegioner.

Med över 300 intresseorganisationer, däribland odlare och kaffebönder, hoppas GCP stärka engagemanget för hållbarhetsfrågor bland medlemmarna och därmed få till stånd fler investeringar och förbättrade försörjningsmöjligheter för jordbrukare och kaffeodlare. Rainforest Alliance stödjer initiativet genom att vara en av civilsamhällets företrädare och är på så vis en fortsatt stark drivkraft i att forma den framtida, globala kaffeindustrin.

Rainforest Alliances representant i GCP:s styrelse, Marcel Clement, säger att ”förutom att förbättra försörjningen för miljontals kaffeodlare, vill vi genom den nya plattformen också minska branschens miljöpåverkan. Förhoppningen är att hela kaffesektorn ska beröras av en helt ny era av hållbarhet."

• rainforest alliance
  • kaffeodlare