Samhällsbaserad turism räddar naturskatter

Genom att utbilda turismföretagare i Oaxaca, Mexiko, bidrar Rainforest Alliance till bevarandet av ett unikt och hänförande landskap.

I hjärtat av en liten stad i centrala Oaxaca i Mexiko växer ett massivt, 2000-årigt träd som heter El Árbol de Tule. Det är en Montezuma-cypress med en stam så bred att det krävs 17 personer med utsträckta armar för att nå runt det. Tuleträdet är bara en av Oaxacas många kultur- och naturskatter: branta berg, vidsträckta gammelskogar som ser ut som naturliga katedraler, och en oländig kustlinje med världsberömda surfstränder. Oaxacas vilda, naturliga landskap är också hem för 133 arter av groddjur och 245 arter av reptiler – och därtill den slående mångfalden av fåglar som gör området till ett paradis för fågelskådare.

De senaste två åren har Rainforest Alliance arbetat med samhällen i Oaxaca för att introducera hållbar turism som ett sätt att bevara dessa hänförande landskap. Central i vårt arbete med regionen är utvecklingen av ekonomiska möjligheter för landsbygds- och ursamhällen. ”Om de inte får någon inkomst, vad ska de göra? Svedjebruk, ohållbar boskapsuppfödning, eller att hugga ner skog”, säger Ronald Sanabria, ansvarig för hållbar turism på Rainforest Alliance. ”Ekonomisk desperation är en stark drivkraft till avskogning.”

För att hantera miljöhoten i regionen har Rainforest Alliance arbetat för att utveckla kapaciteten för att hjälpa mer än 30 småföretag inom turism. Vi har tagit hjälp av de lokala partnerorganisationerna the Commission for the Development of Indigenous Peoples (CDI), the Secretariat of Environment and Natural Resources (Semarnat), och the NGO Women Generating Change and Wellbeing. Med stöd från the Mitsubishi Corporation Foundation for the Americas har våra fältlag utbildat såväl lokala rådgivare från nämnda institutioner, som samhällsledare inom hållbar turism.

Med stöd av dessa lokala samarbetspartners har Rainforest Alliance också arrangerat workshops där samhällsbaserade entreprenörer har fått lära sig att hantera avfall och reducera energianvändningen. De samarbetar med lokala leverantörer för att stödja värdsamhällen och stärka den lokala ekonomin. Våra utbildare bidrog också med stöd till marknadsföringen. Totalt deltog 60 turismentreprenörer i Oaxaca i programmet, och 45 av dessa gick vidare genom att utbilda andra. Programmet fortsätter att växa på platser som San Miguel del Valle, där nya samhällsbaserade turisminitiativ gynnar nästan 3 000 personer och bevarar 16 857 hektar orörd skog som ger livsmiljö för bland annat pumor.

”Den här utbildningen som Rainforest Alliance erbjuder våra institutionella team och samhällsbaserade företag har varit till stor nytta för våra projekt”, sa Armando Osvaldo Vargas Ruiz, lokalt ombud från miljömyndigheten Semarnat. ”Det har ökat intresset för att förbättras varje dag och att bidra med service som når internationell standard. Resultatet är att kunderna är nöjda och därmed påverkas vår lokala ekonomi.”