Världspremiär för Rainforest Alliance-certifierade steviaodlingar

Stevia One Péru SAC i norra Peru är de första steviaodlingarna i världen som har blivit Rainforest Alliance-certifierad. För att bli certifierad måste odlingarna uppnå de standarder som tagits fram av Sustainable Agriculture Network (SAN). Standarderna syftar till att bevara naturresurser, skydda djurliv och säkerställa anställdas välbefinnande.

– Stevia One Perú SAC är ett föredöme i branschen och har tagit ett viktigt steg för att möta den globala efterfrågan på hållbart producerad stevia. Genom att utöka antalet nya grödor kan vi förbättra tillvaron för fler människor och arbeta för hållbara landskap världen över, säger Freddy Peña, chef för Rainforest Alliance certifieringsverksamhet i Sydamerika.

Stevia är en buske som växer naturligt i Peru och andra sydamerikanska länder där bladen konsumerats i århundraden. Stevia har blivit populärt på grund av att växtens söta ämnen, steviolglykosider, är kalorifria, samtidigt som medvetenheten om konstgjorda sötningsmedels skadliga effekter har ökat. Stevia är 300 gånger sötare än naturligt socker och nya rapporter visar att stevia har potential att ersätta 25 procent av den globala efterfrågan på socker år 2050. Bland annat lanserar stora företag som The Coca-Cola Company produkter med stevia.

Stevia One Perú SAC utgörs av tre gårdar på sammanlagd 750 hektar som ligger i den skogsklädda Moyobamba provinsen i regionen San Marín. Som en del av certifieringsprocessen har gårdarna restaurerat landskapet genom återplantering av träd och förbättrat jordhälsan genom investeringar i förbättrad bevattning och ekologiskt gödselsystem. Gårdarna säkerställer också de 520 arbetarnas välbefinnande och betalar löner över riksgenomsnittet.

– Det har varit inspirerande att leda arbetet för att odlingarna ska bli certifierade och vi är stolta att vara först. Genom att följa SAN:s standarder har vi förbättrat livskvalitén för våra anställda och de omkringliggande samhällena, samtidigt som vi har bevarat och restaurerat lokala ekosystem. Vår nästa utmaning är att se till att förändringarna blir en del av företagets filosofi och vårt dagliga arbete och att vi utveckla övervakningsverktyg för att dokumentera våra framsteg, säger Raúl Urbina Ribbeck, VD för Stevia One Perú SAC.

Stevia One Perú SAC producerar årligen cirka 10 000 kilo färska blad per hektar. Den största delen exporteras till den europeiska marknaden, främst Belgien, Tyskland och Frankrike. Företaget planerar en expansion på den amerikanska marknaden.

Rainforest Alliance-certifierade odlingar uppfyller SAN:s omfattande miljö-, sociala- och ekonomiska kriterier. Certifierade odlingar stoppar avskogning, bevarar mark- och vattenresurser, minimerar användningen av bekämpningsmedel, minskar avfallet och erbjuder livsmiljöer för vilda djur. Arbetare har säkra arbetsförhållanden, bra löner och respektabla bostäder. Rainforest Alliance arbetar för att skapa tillgång till hälsovård och utbildning för arbetar och deras familjer. Fördelarna med Rainforest Alliance-certifiering har nått över 11 miljoner människor världen över.