RAMBO bjuder in till test av Hemsortering!

Under våren har RAMBO kartlagt Lysekils kommun för att se var testet av Hemsortering lämpligast ska genomföras. Arbetet är nu klart och utvalda hushåll får under vecka 20 sin inbjudan per post. De som kommer få en inbjudan är utvalda hushåll i Brastad, Brodalen, Kyrkvik, Slätten, Torpet och Tröten.

Det var vid årsskiftet som Lysekils kommunstyrelse klubbade igenom att ett test av fastighetsnära insamling av hushållssopor, så kallad Hemsortering ska genomföras. Nu är hushållen utsedda och inbjudan har gått iväg. – Nu väntar vi med spänning på hur många som kommer nappa på testet. Vi har redan fått förfrågningar så intresset verkar stort. Men vi vill gärna att så många som möjligt är med och tillsammans med oss utvärderar insamlingsmetoden. Målet är att vi ska behålla våra nöjda kunder, skapa en bättre arbetsmiljö och öka miljövinsterna. Säger Sofia Agertoft, Kommunikationsansvarig på RAMBO.

RAMBO genomför efter sommaren ett test av Hemsortering efter att plockanalyser visat att 60 % av soppåsen kan återvinnas. Med Hemsortering kan du sortera upp till 10 avfallsslag hemma på tomten. Det gör att man slipper förvara förpackningar inomhus, åka till återvinningsstationen och kan få mer tid till annat. RAMBO har hittat ett system som i andra kommuner haft över 90 % nöjda kunder, ökat återvinningen och förbättrat arbetsmiljön. – Vi tror att alla människor vill vara miljövänliga, men att systemen är knepiga. Det ska vara lätt att göra rätt, fortsätter Sofia Agertoft.

• nöjda kunder
  • fastighetsnära insamling
  • hemsortering
  • återvinning

RAMBO AB är Norra Bohusläns miljöföretag inom avfallsminimering, återvinning och avfallsrådgivning. Vi står för närhet, service och förtroende.  Våra kunder är både företag och hushåll. Vi erbjuder moderna källsorteringslösningar, kundanpassad rådgivning och utbildning samt en effektiv logistik och infrastruktur för avfall. RAMBO driver fyra Avfallsanläggningar, sju Återvinningscentraler, 14 Miljöstationer och på uppdrag av FTI ett 60-tal Återvinningsstationer. RAMBO ägs av Lysekils, Sotenäs, Tanums och Munkedals kommuner, har 42 anställda, omsätter 161 Mkr och har en god tillväxt.