Ramböll har fördubblat andelen kvinnliga chefer på två år

Att ha en bra könsfördelning är inte helt enkelt i en bransch där majoriteten på arbetsmarknaden är män. Men Ramböll har lyckats bra och kan stoltsera med att 30 procent av medarbetarna är kvinnor - och bland företagets chefer är siffran hela 34 procent.

– Vi har haft som mål i vår jämställdhetsplan att spegla antalet kvinnliga chefer mot antalet kvinnliga medarbetare. Det har vi överträffat, vilket känns helt fantastiskt. Men det kan inte jag ta åt mig äran för utan här vill jag ge en stor eloge till alla våra chefer som har skapat förutsättningar för detta.Vi är ett prestigelöst företag som strävar efter en bra könsfördelning och vi vet att en bra mix skapar ett bra arbetsklimat, säger Monica Bergqvist, Rambölls HR-direktör.

På bara två år har antalet kvinnliga chefer på Ramböll nästintill dubblerats och gått från 18 till 34 procent. När det gäller kvinnliga medarbetare är siffran mer konstant och har de senaste fem åren legat på omkring 30 procent.

Vad är det då som lockar kvinnor att bli chefer på Ramböll?

– Vi värnar om en hållbar samhällsutveckling och ett öppet arbetsklimat. Vi ser även att våra medarbetare trivs och utvecklas när balansen mellan arbete och fritid finns, och det är något vi lägger stor vikt vid. Det kanske är det som gör att vi kan locka så många tjejer till vår verksamhet,
kommenterar Elisabeth Rosenquist Saidac, chef för Landskap- och Planenheten i Stockholm.

Några av de områden där ökningen är som störst är projektledning, stadsutveckling och miljö- och hållbarhetsrelaterade frågor.

Monica Bergqvist, HR-direktör
monica.bergqvist@ramboll.se