Bli konsult för en dag – studenttävling avgjord

Att välja ingenjörsyrket är inte alltid ett självklart val. Vad kan man arbeta som, vad kan ett jobb som teknikkonsult innebära osv? Det finns många frågor. På Ramböll kläcktes idén om att utlysa en tävling. Varför inte lotta ut möjligheten att få vara konsult för en dag? Sagt och gjort.

På två studentmässor, LAVA-dagen och Byggdagen kunde besökande studenter anmäla sitt intresse för att vinna en dag på Ramböll. Tävlingen blev populär och Ramböll valde ut 10 vinnare.

Fyra av dessa vinnare har nu fått sitt pris, en dag på Rambölls huvudkontor med en inblick i hur konsultvärlden fungerar.

De fick under dagen bl.a. följa med på platsbesök hos Züblin som presenterar entreprenaden för sänktunnelsdelen av Citybanan. De deltog även i det dagliga arbetet på Rambölls avdelning för byggteknik, där de bland annat var med på kundmöten och internmöten. Detta var ett bra sätt för dem att få en inblick i hur konsultrollen fungerar.

Inriktningen för dessa fyra personer var konstruktion, detta gjorde att Bro & Tunnel-, Industri & Anläggning, samt Husavdelningen på Ramböll höll i denna första konsultdag. Samhällsbyggnad kommer att hålla nästa konsultdag.

Vinnarna bjöds på lunch och dagen avslutades med lite presenter. Utan tvekan har de fått med sig en minnesvärd dag från Ramböll.

Vinnarna verkade nöjda med dagen. Ett par av kommentarerna var.

"Det var en jättebra dag, det här ska ni göra fler gånger".

"Stort tack för igår! Det var verkligen en väldigt givande dag".

Personer på bilden som bifogas pressmeddelandet.

Från vänster:

Lan Wang, KTH, Daniel Thorn, KTH-Syd, Mats Edgren, KTH-Syd, Malin Larsson, KTH-Syd, Leonardo Canales, Bro o Tunnel, Amir Jafari, Bro o Tunnel, John Henrik Frostell, Bro o Tunnel

Presskontakt:

Yvonne Ronnerfors