För ett hållbart transportsystem i Myanmar

Med ett fungerande kollektivtrafiknät blir staden tillgänglig för fler och utsläppen färre. Ramboll hjälper regionen Yangon i Myanmar att ta fram en modell för ett hållbart transportsystem, inspirerad av den svenska kollektivtrafiksmodellen och med fokus på busslinjer.

Rambolls expertis inom kollektivtrafik går på export i ett unikt projekt. Målet är moderna tekniska lösningar som kommer att ge stora samhällsvinster till Myanmar. Dagens trafiksituation i Yangon försämras kraftigt i takt med den ökade bilanvändningen. Bussystemet består av enskilda operatörer med ett fåtal bussar som ofta stannar trafikfarligt mitt på vägarna för att hämta upp eller släppa av passagerare. Bussarna går i blandtrafik och har svårt att ta sig fram. De är ofta gamla och slitna, dåligt underhållna och bränsletörstiga med höga utsläpp.

– För att kunna ställa om till ett hållbart transportsystem behöver kapaciteten och kvaliteten på kollektivtrafiken öka i Yangon. Detta görs genom modernare fordon med lägre utsläpp, effektivare linjenät med moderna hållplatser samt ett enklare och effektivare biljettsystem. Förarna utbildas att köra mer bränslesnålt och en samordning av linjenätet genomförs för bättre bytespunkter, säger Erik Hedman, projektledare för uppdraget på Ramboll.

Uppdraget går ut på att ta fram en modell för framtida bussoperatörer i Yangon, Myanmar. I ett första skede ska modellen tas i bruk utmed Pyay Road, men förhoppningen är att konceptet ska kunna användas i hela Yangonregionen.

– Yangon Region Transport Authorithy (YRTA) är vår kund, men projektet finansieras av Swedfund. I ett första skede planeras för buss, men systemet ska kunna omvandlas till så kallad Bus Rapid Transit (BRT) där buss går separerad från övrig trafik på egen bana, berättar Erik Hedman.

Efter sommaren sätter arbetet igång, och modellen kommer att presenteras under våren 2019. Till hjälp står ett internationellt team med underkonsulter från New York och Phnom Penn och support från bussoperatörer i både Hong Kong och i Sverige.

Teknik för teknikens skull är meningslös. Men rätt använd kan den förbättra både vardagen och världen. Vi kallar det Engineering for life. Ramboll är en samhällsrådgivare som designar framtidens städer och samhällen. Vi drivs av nytänkande lösningar och tror på att ge tillbaka till samhället. Som stiftelseägt bolag har vi möjlighet att leva efter våra värderingar och arbeta långsiktigt med att skapa hållbara samhällen där människor och miljö blomstrar.