Nytt verktyg hjälper företag att bidra till Agenda 2030

Hur kan enskilda företag bidra till att nå FN:s hållbarhetsmål och vilken affärsnytta kan det innebära? Ramboll lanserar ett digitalt verktyg för att hjälpa privata företag att få en överblick över hur de påverkar de globala målen för hållbar utveckling. Verktyget tydliggör även förbättringsområden och aktiviteter i förhållande till Agenda 2030.

Att jobba syftesdrivet och bidra till hållbarhetsarbetet är allt mer angelägenhet för företag över hela världen. Ett sätt att få en överblick över den egna verksamhetens bidrag till de globala målen, både direkt och indirekt, är att analysera sin egen påverkan. För att underlätta att ta beslut som leder till ökad hållbarhet har Ramboll utvecklat ett verktyg som fungerar för olika sektorer, initialt med särskilt fokus på läkemedels- och byggmaterialbranschen.

- Verktyget är gratis att använda, uppmuntrar tvärvetenskapligt tänkande och ger en djupare förståelse för målen, både på strategisk och taktisk nivå. Med verktyget kan ledare och andra användare reflektera över företagets resultat och möjligheterna att utveckla nya, hållbara åtgärder för att driva långsiktig förändring, säger Hans Lindeman, chef för Ramboll Management Consulting i Sverige.

Verktyget är baserat på ett frågeformulär som hjälper användaren att överväga och utvärdera effekter på sin affär och samhället i förhållande till de globala målen. När frågorna är besvarade genereras en rapport som presenterar vilka mål verksamheten stödjer och ger förslag på förbättringsområden.

- I Sverige har regeringen gett ett 80-tal statliga myndigheter i uppdrag att arbeta med Agenda 2030. För de företag som ännu inte har kommit i gång med sitt Agenda 2030-arbete kan verktyget vara ett konkret hjälpmedel på vägen, säger Anna Essehag, managementkonsult på Ramboll.

Läs mer och använd verktyget

Teknik för teknikens skull är meningslös. Men rätt använd kan den förbättra både vardagen och världen. Vi kallar det Engineering for life. Ramboll är en samhällsrådgivare som designar framtidens städer och samhällen. Vi drivs av nytänkande lösningar och tror på att ge till samhället. Som stiftelseägt bolag har vi möjlighet att leva efter våra värderingar och arbeta långsiktigt med att skapa hållbara samhällen där människor och miljö blomstrar.