Ramböll expanderar i Örebro genom förvärv

Ramböll förvärvar verksamheten i företaget Rörplanering. Genom förvärvet blir Ramböll en större aktör i Örebro och därmed attraktivare för såväl kunder som medarbetare.

Rörplanering är ett bolag med 6 anställda och en omsättning på ca 6 MSEK (2008). Bolaget bedriver konsultverksamhet inom VVS-teknik i Örebro med omnejd. Bolaget blir en ny resultatenhet inom Ramböll och chef blir Magnus Sundqvist på Rörplanering. Efter förvärvet kommer Rambölls verksamhet i Örebro att ha ca 40 anställda verksamma inom disciplinerna VVS, El, Bygg och Samhällsbyggnad.

"Inom Region Mitt har vi de senaste åren arbetat systematiskt med att bygga upp nya resultatenheter för att fler kontor ska bli multidisciplinära. Detta har varit lyckosamt då vi de senaste 5 åren ökat antalet anställda ifrån 100 till 250 medarbetare samtidigt som vi haft en god lönsamhet. Nu blir vi mer attraktiva både för kunder och medarbetare då vi adderar lokal närvaro inom VVS till vårt tjänsteutbud", säger Börje Eriksson, Regionchef Ramböll.

"Vi har varit försiktiga med förvärv under de senaste åren men ser nu goda möjligheter att göra förvärv till bra villkor och på så sätt ytterligare flytta fram våra positioner. Vi började året med att förvärva EKAB i Umeå och bearbetar nu successivt ytterligare bolag som understödjer vår tillväxtstrategi", säger Anders Wiktorson, Affärsutvecklingschef, Ramböll.

Frågor besvaras av:
Börje Eriksson
Regionchef Ramböll, Region Mitt
borje.eriksson@ramboll.se

Presskontakt:
Yvonne Ronnerfors
Kommunikationschef Ramböll
yvonne.ronnerfors@ramboll.se

Ramböll är ett ledande teknikkonsultbolag som erbjuder helhetslösningar inom byggande, infrastruktur, industri, energi, vatten och miljö, telekommunikation, management, projektledning och IT. Ramböll Sverige är en del av Ramböllkoncernen som har mer än 8 000 medarbetare på ca 200 kontor världen över. Mer om Ramböll på www.ramboll.se

• Företagsinformation