Ramböll levererar ett starkt resultat första halvåret 2017

Den globala teknik- och designkonsulten Ramböll har levererat ett starkt resultat första halvåret 2017, både globalt och i Sverige, och vunnit ett flertal stora och viktiga projekt.

Jämfört med första halvåret föregående år har omsättningen för Rambölls svenska verksamheter ökat med 8 procent till 968 MSEK samtidigt som det operativa resultatet förbättrats med 14 procent.

– Ramböll delar inte ut pengar till aktieägare. Våra vinster går tillbaka in i verksamheten och till forskning och välgörenhet. Det innebär att vi kan ha fokus på lång sikt på ett helt annat sätt än börsnoterade bolag. Vårt uppdrag är att med tekniska lösningar göra vardagen och samhället bättre. Det ekonomiska resultatet visar att det är ett lönsamt uppdrag, säger Joakim Lagerman, ekonomi- och finansdirektör på Ramböll Sverige.

I början av 2017 lanserade Ramböll sin nya globala strategi “Winning together”. Enligt den nya strategin är Sverige ett av länderna i fokus, en av de nyckelmarknader där närvaron ska stärkas och företaget ska växa de kommande åren.

– Eftersom Sverige är en av koncernens nyckelmarknader är det extra kul att det är så stor ekonomisk tillväxt hittills i år. Det ger oss självförtroende att fortsätta på vår väg med fokus på samhällsnyttan och invånarna. Under resten av året kommer vi att närma oss invånarna ytterligare för att kunna vara bästa möjliga samhällsrådgivare, säger Niklas Sörensen, vd för Ramböll Sverige.

Bland de strategiskt viktiga uppdrag Ramböll i Sverige säkrat hittills i år finns ett fortsatt samarbete med Swedavia där vi redan tidigare har stora kontrakt på landets största flygplatser. Malmö stads uppskattade och framgångsrika hyrcykelsystem är ett annat.

Globalt har Ramböll i år vunnit konsultkontrakt för Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland, en tunnel som kommer att underlätta både för privata resenärer och företag genom att resvägen mellan Köpenhamn och Hamburg blir två timmar. Ett annat exempel på viktigt uppdrag är en rad pilotprojekt som ska visa hur Queens i New York ska bli säkrare mot översvämningar.

För koncernens resultat läs vidare på ramboll.com

Ramböll är en samhällsrådgivare som designar framtidens städer och samhällen. Vi drivs av nytänkande lösningar och ger tillbaka till samhället i form av stöd till forskning, utbildning och humanitärt bistånd. Som stiftelseägt bolag har vi möjlighet att leva i enlighet med våra värderingar och arbeta långsiktigt med att skapa hållbara samhällen där människor och miljö blomstrar.