Ramböll skänker 1,2 miljoner kronor till humanitär hjälp i Syrien

Ramböll har genom en global bidragskampanj bland medarbetarna och genom bidrag från Ramböllfonden samlat ihop 1 200 000 kronor (134 000 EUR) till förmån för Röda Korsets arbete i Syrien. Insamlingen har pågått under hösten och det belopp som medarbetarna skänkte dubblades av Ramböllfonden.

Rambölls medarbetare har samlat ihop över en halv miljon svenska kronor (60 851 EUR) och Ramböllfonden har bidragit med lika mycket, plus en avrundning uppåt. I Sverige samlades 85 000 kronor in bland medarbetarna. Totalt doneras 1,2 miljoner kronor till Röda Korsets arbete i Syrien, via danska Röda Korset (Røde Kors). De insamlade pengarna kommer främst gå till mat, rent vatten och sjukvård. Det kan vara ambulansverksamhet, första hjälpen-kit, medicinsk utrustning, sjukvårdsmaterial, tält, filtar, madrasser och hygienartiklar.

− Röda Korset gör ett otroligt viktigt arbete på plats i Syrien där våldet gör hjälpinsatsen komplicerad och behovet av humanitär hjälp är stort. Det känns självklart att bidra till deras arbete och att kunna hjälpa till i detta extrema läge, säger Bent Johannesson, VD Ramböll Sverige.

Ramböllfonden är huvudägare av Rambøll Gruppen A/S och har som främsta mål att främja företagets fortlevnad och den långsiktiga utvecklingen av verksamheten och dess medarbetare. Ramböllfonden avsätter varje år stora summor till välgörenhet.

Om situationen i Syrien
Kriget i Syrien fortsätter och är nu inne på sitt femte år. Hundratusentals människor har blivit dödade och miljontals har förlorat sina hem. Det råder brist på vatten, mat, sjukvård, skolor och möjlighet för folk att försörja sig själva. Röda Korset ger akut hjälp till familjer som nu är i desperat behov av hjälp. Det handlar om sjukvård, mat, filtar och andra nödvändiga saker som kan hjälpa människorna att överleva denna brutala konflikt.

- 12,2 miljoner människor är i akut behov av humanitär hjälp.
- 7,6 miljoner är på flykt från sina hem men är fortfarande kvar i Syrien.
- Över 4 miljoner har flytt till närliggande länder som Libanon, Turkiet och Jordanien och många är just nu på flykt genom Europa. Läs mer på Röda Korsets hemsida.

• insamling
  • donation
  • röda korset
  • syrien
  • humanitär hjälp
  • red cross

Ramböll är en ledande samhällsrådgivare med över 13 000 experter i Norden, Nordamerika, Storbritannien, Kontinentaleuropa, Mellanöstern och Indien och har en betydande representation i Asien, Australien, Sydamerika och Afrika söder om Sahara. Vi brinner för inspirerande och nytänkande lösningar som kommer kunder, slutanvändare och samhälle till nytta.

www.ramboll.se