Ramböll Sverige gör all time high och koncernen växer 28 procent

Ramböll Sverige gör återigen ett all time high-resultat med en omsättning på 1 526 miljoner SEK, en ökning med 5,7 procent från 2014. Företaget har de senaste sex åren förbättrat sitt resultat. Ramböllkoncernen ökade sin omsättning med 28 procent under 2015 men resultatet påverkas av besvärliga marknadsförhållanden.

Trots en ökad konkurrens på den svenska marknaden har Ramböll Sverige gjort ett rekordresultat i kombination med en positiv tillväxt. Omsättningen ökade 5,7 procent från 2014, från 1 443 miljoner SEK till 1 526 miljoner SEK. EBITA var på 127,4 miljoner SEK 2015, jämfört med 122,1 miljoner SEK 2014.

− Vi fortsätter att växa och gör ett väldigt fint 2015 vilket jag är mycket stolt och glad över. Det rör sig på marknaden och Ramböll har blivit en stark aktör inom samhällsbyggnadssektorn. Vår ständiga utveckling av vår leveransmodell för att säkerställa kvalitet och möta marknadens ökade krav är en viktig nyckel i detta, säger Bent Johannesson, VD för Ramböll Sverige.

Under året har många intressanta uppdrag vunnits både på den lokala och globala marknaden, bland dem ett av världens största fjärrkyleprojekt i Mecka i Saudiarabien och ett av Nordamerikas största pågående infrastrukturprojekt där en ny bro ska byggas över St. Lawrence-floden i Montreal, Kanada. I Sverige har man bland annat vunnit uppdraget att göra åtgärdsvalsstudien för den nya höghastighetsbanan Linköping-Borås.

Ramböllkoncernen levererade tillväxt under 2015, trots besvärliga marknadsförhållanden. Omsättningen steg 27,7 procent mätt i danska kronor (DKK), från 8 292 miljoner DKK 2014 till 10 589 miljoner DKK 2015. Den organiska tillväxten var 1,5 procent. Borträknat Olja & Gas-verksamheten var organiska tillväxten 4,5 procent. EBITA blev 475 miljoner DKK jämfört med 413 miljoner DKK 2014.

Det låga oljepriset är en faktor som påverkat Rambölls globala verksamhet och årsresultat i koncernen, i synnerhet inom Olja & Gas, ett tjänsteområde som inte finns inom Ramböll Sverige. De verksamheter som gått bäst inom koncernen är Energy, Ramböll Sverige och Ramböll Finland.

Ramböllkoncernen hade en solid cash conversion på 126 procent under 2015, vilket ger ett genomsnitt på 113 procent de senaste tre åren. Kassaflödet för den löpande verksamheten blev 516 miljoner.

− Ramböllkoncernen har avslutat 2015 med en utmärkt kassaflöde. Vi är en kapitalstark verksamhet med en global plattform för framtida tillväxt. Med ett ständigt fokus på att förbättra servicen till våra kunder och att utveckla existerande kompetenser är vi bra rustade för 2016 och att tillvarata de möjligheter som uppstår globalt, säger Bent Johannesson.

Under 2015 blev den globala miljökonsultverksamheten ENVIRON en del av Ramböll. Med förvärvet har Ramböll stärkt sin position inom miljö och breddat sin kompetens på området, och är nu en av världens tio ledande miljökonsulter. Det har även inneburit att koncernen har vuxit organiskt på flera nyckelmarknader, särskilt i Norden. Globalt har 2265 nya medarbetare anslutit sig till företaget som nu har över 13 000 medarbetare i 35 länder.

Läs mer om Ramböllkoncernens årsresultat på vår engelska hemsida.

Om Ramböllkoncernen

Ramböll är en ledande samhällsrådgivare med över 13 000 experter i Norden, Nordamerika, Storbritannien, Kontinentaleuropa, Mellanöstern och Indien och har en betydande representation i Asien, Australien, Sydamerika och Afrika söder om Sahara. Med cirka 300 kontor i 35 länder kombinerar Ramböll lokal närvaro med global kunskap för att leverera lösningar som kommer kunder, slutanvändare och samhälle till nytta. Ramböll arbetar inom områdena byggnader, transport, samhällsutveckling, miljö, vatten, energi, olja & gas och management consulting. www.ramboll.se

Ägarförhållande
Ramboll Foundation är den primära ägaren av Rambøll Gruppen A/S (Ramböllkoncernen). Fonden har som huvudmål att tillgodose den långsiktiga utvecklingen av verksamheten stämmer överens med kärnvärdena. Aktier i Rambøll Gruppen A/S ägs av till 98 % av Ramboll Foundation och till 2 % av företagets anställda.

• årsresultat

Ramböll är en ledande samhällsrådgivare med över 13 000 experter i Norden, Nordamerika, Storbritannien, Kontinentaleuropa, Mellanöstern och Indien och har en betydande representation i Asien, Australien, Sydamerika och Afrika söder om Sahara. Vi brinner för inspirerande och nytänkande lösningar som kommer kunder, slutanvändare och samhälle till nytta.

www.ramboll.se