Innovationstänk krävs när byggarbetsplatser blir temporära fabriker

Innovationstänk krävs när byggarbetsplatser blir temporära fabriker

– För att byggarbetsplatsen ska fungera lika välsmord som en fabrik ser Ramirent till att projektet är säkert, hållbart, blir klart i tid och håller sig inom budget. Forskning visar att stress är en stor orsak till att olyckor sker på byggarbetsplatser. Med bra planering kan vi vara med och sänka stressen avsevärt, och därmed även minska risken för olyckor, säger Jonas Söderkvist, är vd på Ramirent.

För att fortsätta göra byggarbetsplatser så säkra och effektiva som möjliga krävs ett aktivt innovationstänk och därför har Ramirent de senaste åren utvecklat och lanserat en rad produkter. Exempelvis det innovativa fallskyddssystemet GuardLiteTM som minimerar fallolyckor, SafeLoadTM för säker lastning och lossning av material och SafePassTM Fordonsbarriär som bland annat minimerar krockvåld.

– Vår styrka är att våra innovationer utgår från vad vår personal eller våra uppdragsgivare ser för problem ute i verksamheten. Det kan vara att byggarbetare klämmer sina fingrar när de monterar vägbarriärer eller att fallskyddssystemen är för tunga och krångliga att montera vilket leder till att de inte används. När vi ser problemen kan vårt egna innovationsteam ta fram lösningar som svarar på reella problem, berättar Jonas Söderkvist.

Att byggarbetsplatserna blir mer avancerade skapar fler möjligheter till effektivitetsbesparingar. Ramirents affärsidé är att ge kunden mer tid över till sin kärnverksamhet och se till att bygget fortlöper smidigt. Genom att hela tiden förbättra logistiken och se till att material, maskiner och människor är på rätt plats vid rätt tillfälle kan både tid och pengar sparas.

På byggmässan Nordbygg den 10–13 april finns möjlighet att komma och träffa personal från Ramirent och lära sig mer om den temporära fabriken.

Du hittar Ramirent i monter B08:21.

För mer information, kontakta:
Saiva Zalkalns, Communications Manager, saiva.zalkalns@ramirent.se, 08-621 23 77

Ramirent är en ledande leverantör av uthyrningslösningar som kombinerar de bästa maskinerna med service och kunskap. Vi erbjuder hyreslösningar som förenklar våra kunders verksamhet. Bland våra kunder märks företag inom såväl byggindustrin som övrig industri samt offentlig sektor. Våra kundcenter finns över hela landet. Ramirent AB ingår i Ramirentkoncernen, som har verksamhet i 10 länder och är ett av Europas ledande företag inom maskinuthyrningsbranschen. Ramirent – More Than Machines®.