Ramirent levererar helhetslösning till Sveriges mest spännande projekt – Urban Escape Stockholm

Ramirent har tecknat avtal med AMF Fastigheter om en helhetslösning som maskin- och tjänstesamordnare under genomförandet av Urban Escape Stockholm. Avtalet löper mellan 2014 och 2018 och ordersumman är beräknad till cirka 400 miljoner kronor, för leveranser till AMF Fastigheter samt övriga samverkanspartners.

Med Urban Escape Stockholm bygger AMF Fastigheter ett framtida stadsrum i kvarteret mellan Hamngatan, Regeringsgatan och Brunkebergstorg. Projektet omfattar fem fastigheter, fyra gator och två torg. Här växter kontor, hotell, handel, restauranger, mötesplatser och servicetjänster fram från sommaren 2014 till 2019 och utökar fastighetsarean från befintliga 95 000 m² till cirka 130 000 m².

Ramirent har ett dedikerat team på plats i projektet som bland annat arbetar med planering och behovsanalys. Under projektets gång levererar Ramirent lösningar för säkerhet och arbetsmiljö samt optimerar logistik och hantering av el och värme i projektet. Därtill täcker Ramirents åtagande utbildning i säker användning av maskiner av byggpersonal på plats. Ramirent levererar dessutom hissar, liftar, ställning, fallskydd och ger, genom ett eget kundcenter på plats, omedelbar tillgång till byggmaskiner och service.

- Vi är mycket glada över avtalet med AMF Fastigheter. Ramirents åtagande är i linje med vår strategi att leverera mer än maskiner. Med 60 års erfarenhet, en bred maskinpark och ett rikt tjänsteutbud har vi en unik kompetens när det gäller att hitta de bästa lösningarna för våra kunder. Idag är vi med och planerar för säkerhet och energieffektivitet på byggarbetsplatsen i ett tidigt skede. Vi optimerar transporter, vilket leder till reducerade väntetider, och vi erbjuder även utbildning till kundens personal. Att tänka rätt i ett tidigt skede ökar projektets kvalitet och minskar utrymmet för det oförutsedda. Därför arbetar Ramirent gärna med uppdrag som Urban Escape Stockholm där kunden kan koncentrera sig på sin kärnverksamhet och Ramirent ser till att den tillfälliga fabriken som ska genomföra projektet fungerar på ett effektivt och hållbart sätt, säger Ramirents Sverige vd Erik Alteryd.

Liknande åtaganden har Ramirent tidigare bland annat levererat till utbyggnaden av gruvdriften i Garpenberg.

Kontaktpersoner Ramirent:

Jan Englund, Ramirents projektledare, tel 08-621 29 10
Erik Alteryd, vd Ramirent AB, tel 08-621 29 24

Kontaktperson AMF Fastigheter:
Cecilia Österholm, kommunikationsansvarig, tel 08-696 33 05 cecilia.osterholm@amffastigheter.se

Mer om Urban Escape Stockholm

Om Ramirent
Ramirent är ett av Sveriges ledande maskinuthyrningsföretag. Bland våra kunder märks företag inom såväl byggindustrin som övrig industri samt offentlig sektor. Våra kundcenter finns över hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Ramirent AB ingår i den finska Ramirent-koncernen, som har verksamhet i 10 länder och är ett av Europas ledande företag inom maskinuthyrningsbranschen.

Om AMF Fastigheter
AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med ett 40-tal kontors- och handelsfastigheter och cirka 90 medarbetare. Merparten av våra fastigheter ligger i Stockholms city. Vårt övergripande uppdrag är att bidra till en stabil avkastning för pensionsbolaget AMF:s fyra miljoner sparare. Vi äger, utvecklar och förvaltar för framtiden.