Trafiksäkerhetsmässan På Väg: Ramirent lanserar patentsökta produkter för ökad trafiksäkerhet

Under sommaren 2015 skrevs en avsiktsförklaring som inledde ett samarbete mellan Ramirent och NCC för ökad trafiksäkerhet. Sedan dess har Ramirent bland annat lanserat cykel- och gångräcken för att minska olyckor och nu fordonsbarriärer, båda i SafePassTM-serien.

Mässan På Väg hålls för första gången och Ramirent är på plats för att bland annat visa sina nya unika fordonsbarriärer vars utformning minimerar krockvåld för förare vid kollision. De är dessutom fria från skarpa kanter och utstickande delar som kan orsaka skada på cykel- och motorcykeltrafikanter eller fotgängare. Den självlåsande kopplingen tillsammans med den styrande spontänden gör att montaget går snabbt och enkelt. Dessutom minimeras risken för klämskador på händer och fötter.
– Våra ingenjörer arbetar hårt för att förbättra säkerheten för bygg- och vägarbetare samtidigt som exempelvis montering ska fungera smidigt utan extra moment, säger Jonas Söderkvist, vd på Ramirent.

SafePassTM är Ramirents egenutvecklade barriärsystem för arbete på eller intill väg. Systemet skyddar alla som befinner sig i närheten oavsett om det är vägarbetare, vägtrafikanter eller oskyddade trafikanter.

På Väg är ett initiativ som arrangeras av SBSV tillsammans med Elmia, och i samarbete med Trafikverket. Ramirent hittar du i monter A02:11.

För mer information, kontakta:Peter Sundqvist, säljansvarig trafiksäkerhet och medverkar på mässan, peter.sundqvist@ramirent.se, 070-55 82 511

Ramirent är ett ledande leverantör av uthyrningslösningar som kombinerar de bästa maskinerna med service och kunskap. Vi erbjuder hyreslösningar som förenklar våra kunders verksamhet. Bland våra kunder märks företag inom såväl byggindustrin som övrig industri samt offentlig sektor. Våra kundcenter finns över hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Ramirent AB ingår i Ramirentkoncernen, som har verksamhet i 10 länder och är ett av Europas ledande företag inom maskinuthyrningsbranschen. Ramirent – More Than Machines™.