Svenska skidskytteförbundet väljer Ramundberget

Pressmeddelande  •  2011-06-21 22:25 CEST

Svenska Skidskytteförbundet och Ramundbergets Alpina skriver avtal för barmarksträning. Både dam- och herrlandslaget kommer att träna i Ramundberget och redan nu har herrarna avverkat första lägret.

Ramundberget i Bruksvallarna är ett av Sveriges snösäkraste områden med preparerade skidspår från den 15 oktober. Men det är inte snön i första hand skidskyttelandslaget är ute efter.

– Barmarksträningen i Ramundberget passar oss bra. Det här är ett område med tradition framförallt inom längdskidåkning men med Ramundbergets nya skjutvall så hoppas vi att det kan bli det också för Skidskytte. Vi tränade här förra året och kommer nu gärna tillbaka, det är fin natur här både för längdskidåkning och för löpning i fjällen, säger Jonas Johansson, tränare för herrlandslaget.

Precis bakom hotellet där skidskyttarna bor under lägret ligger skjutvallen med 20 belysta banor. Både rullskidbanan och löparbanor passerar vallen.

– Vi ser långsiktigt på vårt arbete med svenskt skidskytte och så även kring hur vi planerar läger och övrig träning. Därför känns det bra att vi redan nu kan säga att Ramundberget blir en av de platser där både herrar och damer kommer att vistas kontinuerligt framöver, säger Staffan Eklund, förbundskapten.

Damlandslaget kommer till Ramundberget i augusti för sitt barmarksläger.

För mer information, kontakta gärna

Bitte Nilsson, Ramundbergets Alpina, tel. 070-646 75 98

Jonas Johansson, tränare herrlandslaget. Tel. 070-312 33 60

Johan Hagström, tränare damlandslaget, tel. 070-307 37 51

Fakta Ramundbergets Alpina

Ramundberget är en etablerad liten skid- och vandringsort med ett mycket starkt varumärke och där bolaget äger och driver det mesta som man möts av som gäst. Själva litenheten är ett nyckelord som värnas om och behandlas med respekt vid all framtidsplanering för Ramundberget. Här finns idag 42 nedfarter, 9 liftar, äventyrsland, helikopterskidåkning, restauranger, golf, kanot, cykling och vandringsleder. Boendet består av ett fjällhotell med enkel-, dubbel- och familjerum samt fristående lägenheter och stugor. Totalt erbjuder Ramundberget idag 1200 bäddar.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom