Rapunzel of Sweden och Valedo i partnerskap för fortsatt tillväxt

Rapunzel of Sweden och Valedo i partnerskap för fortsatt tillväxt

Rapunzel of Sweden och Valedo Partners har ingått ett strategiskt partnerskap för fortsatt expansion och tillväxt. Partnerskapet med Valedo innebär både kapital- och kunskapstillförsel för att etablera bolaget som ett internationellt varumärke och ledande aktör inom löshår samt relaterade tjänster och produkter.

“Jag är så stolt över våra engagerade medarbetare, och tacksam för den fantastiska feedback vi får från kunder över hela världen. Vi har lyckats skapa det många trodde var omöjligt – ett globalt löshårsvarumärke. Med stöd av Valedo som stark delägare samt den nya erfarna och kompetenta styrelsen, är jag entusiastisk över att fortsätta utveckla Rapunzel och ta bolaget till nästa nivå. Tillsammans ska vi nu ut på en spännande resa som kommer att innebära nya möjligheter för medarbetare, kunder och samarbetspartners. Som grundare känns det också roligt att dessutom välkomna en grupp nyckelmedarbetare som delägare”, säger grundare och VD Ida Backlund.

Vid sidan av Valedo kommer Rapunzels tidigare ägare, nyckelpersoner och styrelseledamöter att investera. Arthur Engel (tidigare VD för Gant och Björn Borg) har utsetts till styrelseordförande och Ida Backlund (VD och grundare av Rapunzel) och Stefan Löfgren (inköpschef och grundare av Rapunzel) har utsetts till nya styrelseledamöter.

”Rapunzel har under de senaste åren uppvisat en stark organisk tillväxt och jag ser fram emot att arbeta tillsammans med de drivna och kompetenta grundarna”, säger Arthur Engel.

För det Umeåbaserade företaget innebär det strategiska partnerskapet inga andra organisationsförändringar.

“Detta ger oss kraft att ta oss till en ny nivå. Fortfarande med samma fina företagskultur som vi alltid haft, tillsammans och med mål i sikte. Den kulturen är viktig för mig och för oss och kommer inte att förändras”, säger Ida Backlund.

För ytterligare information om Rapunzel, vänligen kontakta:

Ida Backlund

ida@rapunzelofsweden.com

För ytterligare information om Valedo, vänligen kontakta Valedos presskontakt:
Hanna Bilir, Brunswick Group

hbilir@brunswickgroup.com

Om Valedo: Valedo är en oberoende svensk investeringsgrupp som investerar i högkvalitativa mindre och medelstora företag i Norden. Valedo fokuserar på företag med tydlig tillväxt- och utvecklingspotential där Valedo kan medverka till att öka takten i företagens utveckling. Genom att vara en aktiv ägare som bidrar med både kapital och kompetens medverkar Valedo till att företagen som Valedo investerar i uppnår sin fulla potential. www.valedopartners.com