Stiftelsen Rapunzel vs. Cancer offentliggör ny styrelseledamot och donerar 200 000 kr till cancerforskning

Igår kväll hölls gala i löshårsföretaget Rapunzel of Swedens lokaler på Teg i Umeå. Stiftelsen Rapunzel vs. Cancer delade ut 200 000 kr till cancerforskning och rehabilitering, de presenterade också för första gången sin nya styrelsemedlem, Marcus Schmitt-Egenolf, överläkare och professor i dermatologi vid Umeå Universitet.

Igår kväll rullades röda mattan ut i Rapunzel of Swedens lokaler på Teg i Umeå. På gästlistan stod ett mindre antal speciellt inbjudna gäster som fick ta del av och titta djupare på stiftelsen Rapunzel vs. Cancer arbete från det gångna året. Stiftelsen startades av Ida Backlund, vd och grundare av Rapunzel of Sweden, samt Ann-Christine Backlund. Igår kväll offentliggjordes också en tredje styrelseledamot, Marcus Schmitt-Egenolf, överläkare och professor i dermatologi vid Umeå Universitet, som ser stiftelsen som ett sätt att få fler människor att förstå mer om cancer men också att skapa en konstruktiv attityd kring vad vi kan göra.

- Det är ett fantastiskt projekt och det känns väldigt fint att kunna vara delaktig. Jag hoppas att det också kan vara inspirerande också för andra företag att göra något liknande, säger Marcus Schmitt-Egenolf.

Under det gångna året har arbetet med att samla in pengar till stiftelsen pågått. 10 % av företaget Rapunzel of Swedens försäljning av peruker har gått till stiftelsen. Rapunzel har också specialdesignat en hårsnodd som sålts till förmån för samma ändamål. Under året har också Rapunzels VD, Ida Backlund, föreläst. Arvodet från dessa föreläsningar har hon donerat till Rapunzel vs. Cancer. Allt som allt delade stiftelsen ut 200 000 kr av insamlingarna i går kväll. Donationer gick till CancerRehabFonden och Barbro Linderholms bröstcancerprojekt i Tanzania och de togs emot med öppna armar.

- Det här betyder jättemycket för många människor, vi har haft många på kö hos oss så nu kommer vi att kunna hjälpa många till med rehabilitering efter sin sjukdom. Vi har också ett 90-konto så pengarna går verkligen med säkerhet till just dessa personer, säger Eva Hansen, generalsekreterare vid CancerRehabFonden.

- Barbro, min svägerska, är oerhört glad och jag med å hennes vägnar, det här betyder att Barbro kan åka till Tanzania och fortsätta med den bröstcancerforskning som hon påbörjat, säger Johan Linderholm som var på plats för att ta emot donationen.

Ett annat pris, Rapunzel Angel-priset, delades också ut under kvällen. Ett pris för extraordinära insatser för stiftelsen och Rapunzels perukverksamhet under året. Priset tilldelades Kajsa Boman som varit en stor del i utvecklingen av Rapunzels peruker.

- Det känns jätteroligt, och utmärkelsen betyder jättemycket för mig, speciellt med tanke på vad Rapunzel har betytt för mig. Det känns också roligt att se hur mycket det hjälpt alla andra också, säger Kajsa Boman.

Förutom prisutdelning och donationer hölls också en perukshow ledd av Rapunzels peruktekniker från Stockholm, Maria Lindberg. På scen stylade hon Johanna Lernstedt Sjödin med en av Rapunzels peruker, Johanna berättade samtidigt om sin vardag med den autoimmuna sjukdomen Alopeci. För stiftelsen kommer arbetet med att utveckla perukerna, sprida information och att samla ihop pengar att fortsätta. Ett arbete som förhoppningsvis också kommer utvecklas och inriktas än mer.

- Behovet av normalitet när du drabbas av exempelvis cancer kan vara väldigt stort. Det händer så mycket på en och samma gång. Jag tror att det är viktigt att förstå hur viktigt håret är för många, säger Marcus Schmitt-Egenolf.

- Tidigare har vi fokuserat väldigt mycket på cancer, vilket vi också fortsättningsvis kommer göra. Men det finns ett stort hjälpbehov och vi hoppas kunna bredda vårt hjälpområde till att även stötta organisationer inom exempelvis Alopeci, men även svårt sjuka barn och ungdomar inom andra områden, exempelvis hjärtsjuka eftersom jag själv är det och vet hur det är då jag bodde på sjukhus långa perioder när jag själv var liten, säger Ida Backlund och fortsätter:

- Nästa års satsning för stiftelsen går under namnet Rapunzel Angels och där hoppas vi kunna släppa in ännu fler samarbeten, något som ska bli väldigt spännande, säger Ida Backlund.

Emma Jonsson

emma.jonsson@rapunzelofsweden.com

Rapunzel of Sweden är en av nordens ledande löshårsleverantörer. På bara några år har företaget gått från noll till hundra och i dag är Rapunzel of Sweden ett stort och omskrivet onlineföretag med ett fyrtiotal anställda och kunder i över 60 olika länder världen över. Precis som i sagan om prinsessan Rapunzel står håret i fokus.Företaget använder sitt eget varumärke, Rapunzel® och levererar löshår, peruker och hårvård till många människor världen över. Förutom en stor onlineverksamhet, med huvudkontor i Umeå, har Rapunzel of Sweden också startat Rapunzel® Store Concept. Där ingår salonger i Umeå, Stockholm och Göteborg. Företaget har också startat stiftelsen Rapunzel vs Cancer