Den svenska yrkesutbildningsmodellen

Rapporten ”Den svenska yrkesutbildningsmodellen – dess etablering, sentida förändring och framtida utmaningar" beskriver hur en ny modell för yrkesutbildning i Sverige vuxit fram. Författare är Jonas Olofsson, professor Malmö högskola och Ratio - näringslivets forskningsinstitut.

Den svenska yrkesutbildningens utveckling under de senaste hundra åren innebär att lärlingsutbildningen fått en mindre framträdande roll jämfört med skolförlagd utbildning. Arbetslivets inblandning och operativa ansvar för utbildningen har samtidigt blivit mindre påtagligt än i länder med starka lärlingsutbildningssystem. I rapporten ges en översiktlig bild av den grundläggande yrkesutbildningens utveckling i Sverige. Yrkesutbildningens utveckling ses i ljuset av generella utvecklingsmönster inom välfärdspolitiken och av den svenska arbetsmarknadsmodellen. Precis som på flera andra politikområden är det uppenbart att yrkesutbildningen under senare år präglats av en nyorientering, även om det ännu sker inom de ramar som drogs upp genom reformerna under decennierna efter andra världskriget. En fråga som behandlas i slutet av rapporten är vilka utmaningar yrkesutbildningar står inför och vilka fortsatta förändringar som kan bli nödvändiga för att yrkesutbildningen ska kunna bidra till företags och branschers kompetensförsörjning lika väl som enskilda individers behov av lärande och självförverkligande i arbetslivet.

Rapporten presenteras på Ratio torsdag 28 november, kl 11.45-13.15.

Rapporten ingår i det större forskningsprojektet "Kompetens för tillväxt", läs mer på www.kompetensfortillvaxt.nu