Jan Jörnmark på Furillen

Under politikerveckan i Almedalen, Gotland, finns Jan Jörnmarks fotografier i en utställning på Furillen, där det gamla sorteringsverket blivit utställningslokal. Utställningen beskriver tjänstesamhällets framväxt.  I fokus står globalisering, digitalisering och urbanisering.

Jan Jörnmark sammanfattar kort bakgrunden:

-          Globaliseringen har skapat ett enormt välstånd, men också slagit sönder tryggheten i de gamla industrisamhällena. Idag arbetar mindre än en sjättedel av befolkningen i västländerna i den traditionella industrin.

-          Digitaliseringen har förändrat världen på ett genomgripande sätt. Hastigheten i innovationsspridningen är unik. Resultatet har blivit rasande snabba teknikskiften som också bidragit till globaliseringen, t ex av kapitalmarknaden.

-          Dynamiken gör storstäderna till brytpunkter i det globaliserade samhället, men de stora flödena av kapital och människor skapar också konflikter.

Utställningen på Furillen finns på plats 3- 7 juli och har kommit till genom ett samarbete med Swedbank.

Jan Jörnmark deltar vid ett flertal seminariet i Almedalen, bl a hos Almega tisdagen den 5 juli, kl 15-16, med rubriken ”En svensk tjänstesektor i industriell skala?”.

Jan Jörnmark är docent i ekonomisk historia vid Chalmers och samarbetar med forskningsinstitutet Ratio i projektet äganderätt, företagandets villkor och ekonomisk tillväxt. Inom projektet har Jan skapat hemsidan skapandeforstorelse.se som ger en sammanhängande bild av hur det svenska samhället förändrades under 1980- och 90-talet.

För mer information, kontakta:

Jan Jörnmark, mob 0732-518410
jan@jornmark.se