Tjörns kommun ligger i topp med högst genomsnittsumma för skuldsaldo i Sverige

283 personer eller 2,15% av invånarna har tillsammans ett skuldsaldo hos Kronofogden på 432 miljoner kronor i Tjörns kommun. Detta innebär att de i genomsnitt har en skuld på 1,7 miljoner, vilket sätter Tjörn överst på topp 10 listan för genomsnittssumman av skuldsaldo av Sveriges 290 kommuner.

Knappt 295 000 personer av Sveriges arbetsföra invånare står för ofattbara 68,7 miljarder i skuldsaldo. Det är 3,4 % av Sveriges befolkning över 16 år. I Tjörns kommun är det färre andel personer som har ett skuldsaldo är riksgenomsnittet. Trots detta är genomsnittssumman väsentligt mycket högre än riksgenomsnittet vilket kan förklaras med att en eller flera personer i kommunen har en mycket stor skuld.

Läs mer vilka kommuner som ligger på topp 10 listan