Bostadstipset Augusti

Jörgen Warberg är mäklare sedan 44 år.
Styling handlar om att ge plats för andras drömmar
Att göra bostaden mer attraktiv för presumtiva köpare är en bra investering, särskilt nu när marknaden är mer avvaktande.
Detaljerna kan vara helt avgörande för att köpare och säljare ska kunna mötas och göra en bostadsaffär som båda känner sig nöjda med.65 procent av svenskarna anser sig ha bristande kunskaper i att styla bostaden inför en försäljning. Det visar en Sifoundersökning som gjorts på uppdrag av Länsförsäkringar.
Nästan hälften är dock överens om att insatser för att visa bostaden från sin bästa sida skulle öka slutpriset med 10 procent eller mer. Det finns ingen anledning att tvivla på stylingens betydelse. Däremot ska vi inte mystifiera detta nya modeord.
Egentligen handlar det bara om att försöka se din lägenhet eller hus med andras ögon. Det är i och för sig inte helt enkelt. Jag är övertygad om att du tycker om ditt hem, men inför en försäljning handlar det inte om vad du tycker.
Lite burdust uttryckt: Styling handlar om att krympa din personliga signatur på lägenheten eller villan för att ge plats åt den presumtiva köparens egna drömmar om hur han eller hon vill inreda det som var ditt hem!

I detta sommarbrev presentar vi några erbjudanden. Dessutom några tips hur du blir din egen stylist och vad du bör tänka på om du tar semester från allt...

Trevlig läsning med förhoppning om en lång skön sommar!

Mäklarna på RE/MAX Warberg & Co genom

Jörgen WarbergKontorsägare
BRASTAD
Vinterbonat hus, del i sjöbod och egen båtplats!
Passa på i sommar: 6 tips hur du stylar din bostad
Att måla en vägg kan löna sig, även om man tar hjälp.
Funderar du på att sälja din lägenhet eller hus? Många vänder sig till home-stylingföretag för att öka attraktionskraften. Men det finns mycket du kan göra själv, särskilt så här på sommaren.
Här är några tips som ökar potentialen, oavsett om du tänker sälja nu eller till hösten:1. Snygga upp tomten: Tänk på att du bara får en chans att göra ett första intryck. Att städa på tomten eller närmaste omgivning och göra den välkomnande har två effekter på presumtiva köpare: Det första intrycket avgör om köparen ifråga över huvud taget knackar på hos dig – särskilt nu när utbudet är större än efterfrågan. Skapa en välkomnande entré med ett litet avlastningsbord, fräscha snittblommor i en fin vas eller en stämningsfull ljuslykta eller lampa.

Undersökningar visar att tomten eller entrén faktiskt kan höja budet med upp till 5 procent. 2. Måla inifrån och ut: Alla som köper ett nytt hem, vill att det ska vara rent och fräsch. Se dig omkring med köparens kritiska blick. Du behöver inte totalrenovera. Bättra på målade ytor. Nya tapeter betyder inga fingeravtryck eller fläckar, och med ny färg finns det inga spikhål att dölja.

Tänk på andra kanske inte delar din smak – håll färgskalorna så neutrala som möjligt.

3. Visa bostadens karaktär – inte din! Din köpare söker ett hem han eller hon ska bo i med sin smak, sina möbler och personliga ägodelar. Det betyder att ju större plats ”du” tar i bostaden, desto mindre plats finns det för köparen att se sig själv bo här.
All erfarenhet visar att ju färre prylar du har framme, desto lättare är det för en köpare att se sig själv bo här. Vita väggar, vita överkast och gardiner slår färggranna vare sig du vill ha det så eller inte.

För mycket jobb? Många vittnar om det ofta lönar sig att ta en professionell stylist för att frilägga dolda värden i bostaden.

4.
Pynta med grönska: Ett rum är inte komplett utan någon form av grönska och finast blir det att blanda snittbuketter med växter i kruka. Men begränsa dig inte bara till fönsterbrädorna eller köksbordet. Växter passar in i såväl sovrum som badrum, vardagsrum och hall och kan med fördel placeras i amplar eller på piedestal.

5. Sladdar förfular! Våra hem är ofta fyllda av skarvsladdar och sladdar till TV-apparater och lampor. Du är van att de finns, men sladdkaoset sticker nya och kritiska besökare i ögonen.
Tänd de lampor som förhöjer intrycket, plocka bort resten.

Obs! Se över ditt elsystem så att det följer de krav som ställs för allas säkerhet och inte minst: de krav en köpare måste uppfylla för att få en hemförsäkring.

6. Sätt ett realistiskt pris.
Sist men inte minst: tänk på att bostadsmarknaden handlar om tillgång och efterfrågan. Bli inte närsynt eller nostalgisk utan försök se bostaden med köparens ögon. Ett rimligt försäljningspris är ofta det bästa sättet för snabb affär. Prissätter du för högt, skrämmer du bort köpare innan de ens gått husesyn.

Är du osäker på prisbilden? Ta hjälp av din mäklare som har lång erfarenhet av att värdera bostäder här på din ort.

Semestern hägrar. Låt inte tråkiga samtal hemifrån förstöra den.
Kom ihåg att bocka av innan du låser inför semestern...
Sommar, sol och semester. Ja, många jobbar nu sina sista arbetsdagar innan det är dags att ta ledigt. Men oavsett om du ska tillbringa sommaren i Sverige eller åka utomlands finns det några viktiga saker att tänka på.

Här är den kompletta kom ihåg-listan – bara att bocka av:
  • Tänk på brandrisken. Dra ur alla kontakter till tv, stereo och mobilladdare etc. Ingen ström ska finnas i sladdarna.
  • Kolla brandvarnaren. Kontrollera att batterierna är färska. Även om inte du är hemma kommer grannarna höra larmet.
  • Tänk på vattenskaderisken. Stäng av vattnet. Stäng av avstängningskranar till disk- och tvättmaskin, eller annat som har ett tryck i ledningarna.
  • Tänk på inbrottsrisken. Lås alla lås. Dels på ytterdörren, dels på fönstren – om du har fönsterlås.
  • Avbeställ tidningen. Högar av tidningar avslöjar snabbt att du inte är hemma.
  • Ta bort korgen under brevlådan. Eller be dina grannar att tömma den. Det bör inte synas att posten samlas på hög. Du kan också göra en tillfällig adressändring eller lagra posten på postkontoret.
  • Installera en timer. Om lampor slås på då och då ser det ut som om någon är hemma.
  • Plocka undan synliga värdesaker. Lås gärna in extra värdefulla ägodelar i ett bankfack.
  • Få hemmet att se bebott ut. Ställ inte ut alla blommor på en synlig balkong och dra inte ner alla persienner. Ta hjälp av grannar som kan hänga ut lite tvätt på din balkong, och vattna blommorna.
  • Lämna ett nummer. Meddela anhöriga eller grannar var du nås om något händer i ditt hem.
  • Tänk till. Meddela inte på telefonsvararen att du är bortrest.
Glöm heller inte att:… rensa kylskåpet och brödburken och ta bort alla färskvaror. Det är inte kul att komma hem från semestern och mötas av mögel och stank i köket.
… tömma alla papperskorgar och slaskpåsen. Dels kan det börja lukta, dels kan du få in ohyra i lägenheten.
… betala alla räkningar som kan komma medan du är borta.
Tre drinktips – Virgin style
Så här inför midsommar och vidare vill vi passa att uppmana alla att dricka mycket i värmen. Här kommer våra favoriter med recept hämtade från ica.se
Minty ginger
Gör så här:
Skär lime i klyftor och pressa ut juicen i 2 glas (för 2 port). Lägg hälften av de urpressade klyftorna i glasen.Blanda ner, i varje glas, vit sirap, tunt skurna ingefärsskivor, myntakvist och krossad is. Fyll upp med mineralvatten i varje, rör runt och servera genast.För allaFri från gluten, laktos, mjölkprotein och ägg.
  • 2 lime
  • 1 msk vit sirap
  • 3 tunt skurna skivor ingefära
  • 1 myntakvist
  • 1 1/2 dl krossad is
  • 1 dl mineralvatten
Virgin citrus-screwdriver
Gör så härTill detta recept behövs en råsaftcentrifug.

Skala alla frukter och kör dem tillsammans med hälften av myntan i råsaftcentrifugen. Häll upp i glas och stick ner en myntakvist.

• 2 apelsiner
  • 1 röd grapefrukt
  • 2 clementiner
  • 1 lime
  • 4 kvistar mynta (spar hälften till garnering)
Virgin Piña Colada
Kyl ingredienserna innan för att få en kall och läskande drink.Gör så här:
  • Skala och dela ananasen. Skär bort mittstocken. Skär fruktköttet i mindre bitar.
  • Mixa fruktköttet med kokosmjölk, limesaft och isbitar.
  • Servera med några extra isbitar.
  • 1 kall ananas
  • 1 msk pressad limesaft
  • 400 ml kall kokosmjölk
  • 15 isbitar + extra till servering
22 mars är den vanligaste födelsedagen i Sverige. Räknar man nio månader bakåt i tiden hamnar man på midsommarveckan…
"Är man avslappnad nog för att sitta och titta på en nyckelpiga en stund slipper man äta magmedicin till hösten"
Ernst Kirchsteiger, inredare och citatmaskin
– Några sista minuten-tips inför midsommarhelgen
Hej på er,Duka upp festen på klipphällen eller gräsmattan med lastpallar som bord och trasmattor och kuddar att sitta på, enkelt och budgetsmart.Häng ljusslingor i träden och sätt ut ljuslyktor runt om så skapar ni en mysig och inbjudande plats för umgänge. Sen är det bara att hålla tummarna för att den svenska sommaren visar sig från sin allra bästa sida och bjuder på sol och värme.

Ta det lugnt i helgen och njut av att vara tillsammans med familj och vänner!

Själv ska jag lapa sol på en Italiensk ö, ingen dans kring midsommarstång i år men kanske lite blommor i håret och en grappa istället för snaps.

Allt gott!
Kram Nina