Bostadstipset Juni

Jörgen Warberg är mäklare sedan 43 år.
En poäng att vårt boende är befriat område
"Är hus så dyra? Det är orimligt. En chock för mig. Vilka har råd att bo där?"
Den 6 september 1979 svarade statsminister Olof Palme att han inte visste att det fanns villor som kostade 700 000 kronor där ägarna hade ränteavdrag på 73 000 kronor. Han sa däremot inte: "Det hade jag ingen aaaning om", men så lät det när Hasse Alfredson tog vara på Palmes förvåning i en kommande sketch. Några politiska generationsskiften senare är det nedärvd kunskap hos partistrategerna att helst undvika bostadsfrågan i valtider. I modern tid har bostadsfrågorna aldrig tillhört de stora valfrågorna. Närmaste vi kom var när fastighetsskatten blev en ganska stor fråga i valet 2006.Alla behöver en bostad. Sverige har bostadsbrist. Ändå blir inte bostadsfrågan en valfråga 2018. Varför? Det enkla svaret: det kostar för mycket, är för krångligt, tar för lång tid att göra något åt och den politiska verktygslådan är rätt tom. Och kanske är det bäst så. Ständigt nya politiska utspel är inte alltid samma sak som att saker och ting blir bättre – titta på skolpolitiken! En fördel är också att du som står inför din kanske största affär vet vad som gäller även efter valet.

I veckans nyhetsbrev presenterar vi som vanligt några intressanta erbjudanden och nyheter som påverkar vårt liv oavsett om det pågår valkampanj eller inte.

Trevlig läsning!

Mäklarna på RE/MAX Warberg & Co genom

Jörgen WarbergKontorsägare
PS: Den där villan som Palme chockerades över priset på, kostar i dag 7,9 miljoner...
Bli ägare till Lydde Gård
– pensionat med 30 bäddar
Första etappen av Göteborgs nya pendelcykelstråk invigd
Kartan visar de nya pendelcykelstråk i östra Göteborg som nu byggs och kommer att byggas de kommande åren. Illustration: Trafikkontoret Göteborgs Stad
Förra veckan invigdes den första etappen av de sammanhängande stora pendelcykelstråk som nu byggs i östra Göteborg. Etappen omfattar den norra halvan av Delsjövägen och har fått både en ny typ av säkrare cykelöverfarter i korsningarna och en självservicestation där cyklister kan pumpa däcken, spola av smuts, fylla på vatten med mera. Sammanhängande cykelstråk byggs nu från St Sigfrids plan i söder till Munkebäcksmotet i norr och från Redbergsplatsen i väster till Torpagatans ände i öster. Stråken korsar varandra vid Munkebäckstorget.LÄS MER >>>
Sex skäl att bjuda någon du gillar en god middag på stan
Kräver ingen förkunskap...
Du kanske har missat det, men Göteborg är Sveriges nya krogstad. Nu kan du välja mellan sex restauranger som hedras med en stjärna i Michelins världsguide.Men, undrar du kanske, går det att känna sig bekväm på en stjärnrestaurang även om man inte är van att äta på finkrog?
– Det är en väldigt hög målsättning hos oss, att alla oavsett erfarenhet av finkrog eller restaurangbesök överhuvud taget ska känna att de är välkomna.
Det säger Johan Jansson, på stjärnbeströdda Upper house.
– Jag tycker inte att man behöver några förkunskaper. Det gäller bara att tycka om god mat, säger Jansson.Här är de sex krogar i Göteborg som har var sin stjärna Guide Michelin:
Bhoga,Norra Hamngatan 10
Koka, Viktoriagatan 12
Restaurang 28+, Götabergsgatan 28
SK Mat och människor, Johannebergsgatan 24
Thörnströms kök, Teknologgatan 3
Upper house, Mässans gata 24 ( Gothia Towers andra torn) som fick sin första stjärna i Guide Michelin 2016. "Har säsongens råvaror i fokus och Västkustens fantastiska skafferi som klangbotten".

Lisa Larssons figuriner säljer bra.
Det här säljer bäst på auktionerna i sommar
Tillhör vindsröjning sommarens "måste"-projekt? Läs det här innan du kör allt du inte behöver till återvinningscentralen: Den svenska auktionssajten Barnebys har på sju år vuxit och finns nu i åtta länder. Sajten ger tillgång till föremål hos 2 000 auktionshus och konsthandlare över hela världen. Varje dag listas uppemot en miljon föremål på sajten, där besökarna kan klicka sig vidare och lägga bud.I rapporten Barnebys Online Auction Report har auktionssajten sammanställt trender och statistik från olika länder.
– Ute i Europa är smycken och klockor de snabbast växande kategorierna svenska kunder skiljer ut sig, konstaterar Pontus Silfverstolpe, konstexpert och en av bolagets grundare.
Här är den typiske användare en 35-årig inredningsintresserad kvinna. Vanliga sökord på sajten är fåtölj, soffa, matbord och serveringsvagn.– Våra kunder vill ha kvalitet, unicitet och värde för pengarna. Inredningsföremål, lampor, silver och möbler lockar, men även vintagekläder och samlarföremål som leksaker, säger Pontus Silfverstolpe.

En annan trend är att mindre köp, upp till cirka 1 000 kronor, står för en ökande andel av affärerna på auktionssajterna. Nya populära föremål är exempelvis fotografier, tryck och affischer.

Hetaste varumärkena och konstnärerna i Sverige är bl a Svenskt Tenn, Josef Frank, konsnären Lars Lerin, Stig Lindberg och Lisa Larsson skulpturer.

Njut – investera och spar pengar medan du solar dig
Spar pengar medan solen skiner.
På förekommen anledning. Funderar du på om solpaneler kan installeras på just ditt tak? De flesta tak lämpar sig väl för montering av solceller, men det finns vissa kriterier som helt eller delvis bör uppfyllas.– De flesta hushåll i Sverige kan satsa på solceller. Men man ska komma ihåg att det kan behövas bygglov, säger Anders Ekne, säljare av solceller på Kraftringen.Och smakar det så kostar det även om solen skiner? Tja, för ett mellanstort villatak gäller
– Effekt: 7,1 kW, väntad årlig produktion på cirka 7 100 kWh
– Storlek på tak: 24 stycken paneler och 40 kvadratmeter
– Pris inkl. moms (standardprisexempel, nyckelfärdig anläggning): 143 000 kronor
– Pris efter Rot-avdrag: 116 000 kronor
– Pris efter statligt investeringsstöd: 100 000 kronor
– Pris efter skattereduktion: 96 000 kronor.

Du får också en skattereduktion av staten för att du investerat i solenergi. Genom avdrag i din deklaration kan du få en skattereduktion på 60 öre per kWh för din överskottsel, det vill säga all el som matas in i elnätet. Skattereduktionen är maximerad till 18 000 kr/år.

Inte alls vackert.
Sverige slår vakt om miljön – 35 procent färre plastkassar
Hut går hem! Användandet av plastkassar i butiker har på ett år minskat med i genomsnitt 35 procent, enligt Svensk Handel. Tre av fyra handlare uppger att de sett en minskning av konsumtionen av plastbärkassar. För ett år sedan blev svenska butiker skyldiga att informera om plastkassarnas miljöpåverkan. Naturskyddsföreningen samarbetar med kedjorna MQ, Joy och Apoteket Hjärtat som minskat plastpåseförbrukningarna med 50, 60 respektive 59 procent på ett år. I Apoteket Hjärtats fall motsvarar det drygt 10 miljoner färre plastpåsar, eller 65 ton plast.– Vi bedömer att det blivit så bra effekt därför att butikerna bestämde sig för att ta ut en avgift för påsarna, trots att de inte behövde det, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Smart kamera håller koll på vem som ringer på dörr
Nest Hello är enkel att montera.
Grannen, moster Elsa, busringande ungar eller fulare figurer. Smart dörrklocka visar vem som ringer på din dörr. Den uppkopplade dörrklockan Nest Hello finns i butiker som Clas Ohlson och Elgiganten.En inbyggd hd-kamera med nattsyn och 160 graders diagonalt synfält är inbyggd i dörrklockan, som i Nest-appen visar vem som står vid dörren och vill in. Precis som i fallet med företagets övervakningskameror kan du sedan konversera med personen i realtid för att ta reda på vad denne vill.För att börja använda Nest Hello direkt krävs det att du har en dörrklocka som är ansluten till elnätet med en transformator och har en ljudenhet.

Moderna lägenheter är betydligt billigare än äldre
Du bor billigast i moderna hus.
Gammal är äldst, eller åtminstone dyrast. Det är tydligt när man studerar bostadspriserna i Stockholms innerstad.En 1800-talslägenhet kostar 30 000 kronor mer per kvadratmeter än en bostad byggd på 00-talet, visar siffror som Booli sammanställt. De ”halvmoderna” lägenheter som byggdes mellan 2000 och 2009 var allra billigast under fjolåret. De kostade i snitt cirka 75 000 kronor per kvadratmeter.Lägenheter i hus byggda kring 1800-talets mitt gick förra året för omkring 105 000 kronor per kvadratmeter. Sedan faller priserna i takt med att bostäderna blir mer moderna.

Det finns dock vissa undantag. 1970-talslägenheter var exempelvis dyrare än bostäder byggda på 40-, 50- och 60-talet. Och riktigt moderna lägenheter, byggda mellan 2010 och 2017, kostade mer än bostäder byggda mellan 1980 och 2009.

Forskare varnar för att vi tvättar i för låg temperatur
Vilken temperatur tvättar du dina kläder i? För miljöns skull är 40 grader ett bra val, men inte om du du vill undvika bakterier. De dör först vid tvätt i 60 grader eller högre temperaturer.
Att många tvättar i för låga temperaturer och använder flytande tvättmedel är ett stort problem, menar Åsa Melhus, professor och överläkare i klinisk mikrobiologi vid Akademiska sjukhuset i Uppsala. Till tidningen Hem & Hyra säger hon att gula stafylokocker (MRSA) smittar via tvättmaskinen. Bakterier som sedan kan ge bölder, hårsäcksinflammationer och sårinfektioner. Även svamp växter till när man tvättar i för låga temperaturer. – Delar du tvättstuga kan du rengöra maskinen genom att köra en tom tvätt i 90 grader och därefter tvätta. I gummiringarna finns ofta gammalt vatten som bakterierna frodas i. Det är viktigt att rengöra gummiringarna och ta bort vattnet som samlats där, säger Åsa Melhus till Hem & Hyra. LÄS MER >>>
98 000 000 000, watt. Så mycket solkraft installerades runt om i världen år 2017. Vilket är mer än inom någon annan teknologi, inklusive energi från kärnkraft och fossila bränslen. (Källa: FN).
"Hemmet är den plats där man kan klia sig var som helst"
Henry Kingsley, författare som flyttade runt i världen.
Kimono – sitter rätt både för stranden och sommarkvällen
Vamos a la playa!Sommaren började tidigt och rekordvarmt i år, även i fjällen. Och jag har redan slagit rekord i antal dopp i fjällsjön i maj månad, sjön var dock inte fullt så varm som luften. Det hade lika gärna kunnat flyta isflak förbi ;)En sån här sommar vågar man sig kanske på att uppdatera utrustningen för strandhänget. För egen del har jag i alla fall införskaffat en skön strandfilt, några snygga handdukar och en av de hetaste trenderna i sommar – en kimono! Perfekt plagg både till stranden och som avslappnad kavaj på kvällen.

Så nu väntar jag bara på att solen ska komma fram igen och sen bär det av till playan!

Passar på att önska er en skön och avkopplande sommar.

Kram Nina

• Fastighetsförmedling