Readlys boktjänst utökar utbudet med engelska böcker - behåller priset 99 kronor per månad för alla böcker du hinner läsa

Readly utökar utbudet i sin boktjänst med engelskspråkiga böcker. Förutom ett tusental svenska böcker får nu alla användare också hundratals engelska böcker för obegränsad läsning. Under hösten kommer det engelska utbudet att öka kraftigt.

Readly har kallats ett ”Spotify för läsande”. Readly har sedan starten år 2013 samlat ett växande antal svenska och internationella tidskrifter i sitt utbud. Sedan mars 2014 finns också en fristående boktjänst i appen Readly, där användaren kan välja mellan tusentals böcker och läsa hur mycket hen vill för ett fast pris om 99 kronor per månad. I samband med öppnandet av Bokmässan i Göteborg den 25/9 lanserar Ready Books ett engelskspråkigt utbud, som kommer att ingå i abonnemanget utan extra kostnad.

I det engelska utbudet finns allt från fackböcker och skönlitteratur för vuxna som ungdomsböcker och illustrerade barnböcker för de yngre läsarna. Samtidigt uppdateras appen med ett nytt användarvänligt gränssnitt som väsentligt förbättrar läsupplevelsen på mobilernas mindre skärmar.

– Readlys boktjänst har snabbt blivit väldigt uppskattad av läsarna. Vi vet att många svenskar, men också Readly-användare i andra länder efterfrågar böcker på andra språk. Därför är det ett naturligt steg att bygga ut tjänsten med engelskspråkig litteratur, säger Kåre Halldén, vd för Readly Books.

Bokläsandet har befunnit sig i en nedåtgående trend de senaste åren. Den trenden har förstärkts när konsumenter i en allt snabbare takt slutat konsumera media på papper och i stället använder surfplattor och smarta mobiler.

– Vi tror att en smart app som Readlys boktjänst kan vända den negativa trenden. Nu kan konsumenterna enkelt få tillgång till alla slags böcker på den plattform de använder varje dag, vare sig det är mobilen eller plattan, säger Kåre Halldén.

För bokförlag som kämpar med sjunkande intäkter är Readly Books en helt ny väg att få intäkter från sin backlist, det vill säga böcker som förlagen tidigare gett ut.

– Bokbranschen har blivit alltmer nyhetsdriven. Livslängden på en ny bok kan vara några få veckor innan den försvinner ur rampljuset. Readlys boktjänst ger förlagen en möjlighet att låta läsarna upptäcka böcker bortom den initiala lanseringsfasen, säger Per Hellberg, vd för Readly International.

– Vi tror också att vår affärsmodell är mer attraktiv för konsumenterna än den traditionella där kunden betalar per bok. Lanseringen av e-böcker har gått trögt i Sverige. Vi erbjuder istället en bevisat framgångsrik och beprövad modell där kunden kan läsa så mycket hen hinner för endast 99 kronor per månad, avslutar Per Hellberg.

För mer information, kontakta:
Per Hellberg, vd Readly International AB
070-910 74 10, per.hellberg@readly.com

Kåre Halldén, vd Readly Books AB
0733-624 685, kare.hallden@readly.com

• android
  • läsning
  • engelska böcker
  • bokmässan
  • tidskrifter
  • spotify
  • readly