2020 - vad skulle Saida säga?

För er som inte minns eller hann uppleva fenomenet Saida, så ska jag börja med att ge en snabb recap; Saida var en svensk sierska som var populär under 80-90-talet. Hon var expert på att hitta borttappade saker och kunde, såklart, som en sierska ska kunna – se in i framtiden. Saida var otroligt populär och hade en gedigen skara följare. Alla ville ha en bit av Saida; hon fick sin egen siarhörna i SVT:s Café Luleå, hon medverkade regelbunden i radions Efter tre, hon snackade till och med sex i Robert Aschbergs ”Diskutabelt”. Hon verkade främst genom att folk fick skicka in sina frågor via brev till Hemmets Journal där hon publicerade ett svar till den oroliga insändaren. Hur många borttappade ringar, katter eller ensamma strumpor hon faktiskt lyckades guida tillbaka till sina fans - det har jag varken svar eller statistik på. Men det jag vet och kan intyga är att hon var (Saida gick bort 1998) en mycket folkkär, klassisk spåtant.

Om Saida hade seglat upp som en helt ny spelare 2020, plötsligt börjat synas i våra socialamedieflöden och haft en spåtants-pod... Hade vi köpt det hon hade haft att säga då?
Ja kanske. För de flesta av er låter det möjligtvis helt absurt att påstå en sån sak.
Men.... hear me out people.

Jag tror att vi har nåt vår maxgräns för hur mycket verklighet vi orkar med. Eller iallafall hur mycket “äkta” verklighet vi orkar med. För om det är någon lärdom som vi kan ta med oss från det senaste decenniet så är det att ingenting verkligen är så äkta som det utges för.
Reality-TVn är regisserad, våra influensers är sponsrade, våra smartphones är spioner och deepfake blir allt vanligare. Så när allt som ska vara det mest äkta och trovärdiga, visar sig vara lika mycket fuffens som en stadskuliss i Nordkorea. När våra västerländska kulisser faller en efter en, så blir vi trötta. Helt jäkla slut faktiskt.
Jag jobbar med att skapa upplevelser åt företag. Liveupplevelser. Dem kan man aldrig fejka. Jag tillsammans med mina kollegor hjälper våra kunder att leverera över deltagarnas förväntan. Oftast - nästan alltid lyckas vi med just det; att leverera över förväntan. För nu närmar vi oss min poäng. Att allt handlar om förväntan. Vi som jobbar med reklam / media / event, sätter våra mottagares förväntningar genom vår kommunikation, vare sig det gäller den förväntade upplevelsen av ett varumärke, en tv-sändning eller en konferens. Det är vårt ansvar, varje dag, att se till att verkligheten av den uppbyggda förväntan vi skapat överträffas.

Hade Saida levt och verkat idag hade jag satt henne längst fram på samtliga kampanjer 2020.
Så otroligt härligt och fantastiskt med en kvinna som helt oblygt titulerar sig sierska! Något liknande har ingen sett sedan bläckfisken Paul tippade VM matcher 2010. Förväntningarna på vad hon skulle säga hade aldrig kunnat vara något annat än trovärdiga.

Så vad hade hon sagt om 2020? Antagligen att det skulle bli ett bra år, men att vi skulle mötas av utmaningar. Att vi kommer möta nya bekantskaper och uppleva både glädje och sorg.

Jag köper det. För det låter väl ändå som en rimlig förväntan?

Maggan Rytterås
Art / Creative Director Realise Communiaction.