Pressmeddelande -

Junkyard släpper unik kollektion till stöd för RealStars europeiska anti-traffickingarbete

Under devisen Fair Sex samarbetar RealStars med olika företag för att uppmärksamma sex-trafficking – en smutsig och ytterst lukrativ födkrok, som näst efter den internationella vapenhandeln är den verksamhet, som drar in mest pengar globalt.

Junkyard stödjer sedan några år tillbaka RealStars i arbetet mot trafficking, bland annat genom en T-shirt där intäkterna oavkortat gått till RealStars kamp. Nu har samarbetet tagits till en ny nivå genom en unik kollektion med plagg som klänning, tights och en ny T-shirt.

- Idén till plaggen kommer från de hemska miljöer många av dessa kvinnor och flickor befinner sig i. Alla har vi sett nedgångna kvarter och offentlig toaletter fullklottrad med sexistiska budskap. Vi gillar den estetiken men bytte ut alla olustiga budskap mot mer förnuftiga varianter. Till exempel Fair Fucking Sex, Feminista och Not For Sale, som vi sedan använde i mönster och grafik, berättar Sofi Warenfalk, designer på JUNKYARD XX-XY.

RealStars mål är att göra skillnad genom att vara en positiv kraft och bidra till ett hållbart samhälle och ett Europa fritt från sex-trafficking. Strategin för att nå dit är att synliggöra problematiken och minska efterfrågan genom att sprida budskapet Fair Sex – sex på lika villkor. Det har fallit väl ut och sex-trafficking-frågan har kommit att hamna högre upp på den politiska agendan både i Sverige och EU. Det aktuella samarbetet med JUNKYARD XX-XY är ett konkret exempel på hur RealStars sprider budskapet. Genom samarbetet med Junkyard når RealStars dessutom en viktig målgrupp – de mellan 18 och 25 – som vill vara med och göra skillnad.

- Via mode och Fair Fucking Sex sätter vi ner foten och den nya kollektionen i samarbete med Junkyard är ett viktigt steg för oss, för att kunna nå ut till många. Vi hoppas kollektionen och dess budskap ska inspirera fler att ta ställning för att Fair Sex ska vara en självklarhet för alla, säger Malin Roux Johansson, grundare av RealStars.

100 % av vinsten från försäljningen av kollektionen går till RealStars fortsatta arbete. Plaggen finns till försäljning på junkyard.se.

Se mer på:

www.realstars.eu

• Mode

• xx-xy
  • junkyard
  • sexhandel
  • sexköplagen
  • prostitution
  • realstars
  • mänskliga rättigheter
  • människohandel
  • leggings

RealStars är en oberoende ideell organisation som grundades 2010 med syfte att verka för en bättre värld fri från sextrafficking. RealStars arbetar både nationellt och inom EU genom kampanjer och opinionsbildning och där budskapet – Fair Sex- uttrycks i både design, konst och mode.

Malin Roux Johansson

Presskontakt Grundare, verksamhetsansvarig, pressansvarig Kommunikation och samarbeten +46 707 47 41 87