Nytt webbspel där unga blir agenter i kampen mot trafficking

Realstars lanserar nu ”Fair Sex: Nätverket”, ett webbaserat spel med syfte att stärka ungdomars medvetenhet och engagemang kring sexövergrepp och trafficking. Spelet är framtaget av RealStars i samarbete med Pedagogiskt Centrum och är ett arvsfondsprojekt.

Sexövergrepp och trakasserier bland ungdomar är ett högaktuellt och omdebatterat ämne.  Samtidigt ökar trafficking och sexhandel i hela världen -  även i Sverige. Efterfrågan på sexuella tjänster är en av huvudorsakerna.

I spelet flätas dessa områden samman där Fair Sex: Nätverket är en fiktiv organisation som står upp för rättvisa och sex på lika villkor.  Spelet vänder sig till gymnasieungdomar och är ett sätt att lära sig mer om vår tids slaveri och en möjlighet att reflektera kring frågor som rör övergrepp och kränkningar i vår vardag.

Spelet handlar om hur värderingar hänger ihop med handling – hur vi talar och tänker om kön, sex och relationer.

– Realstars samarbetar med gymnasieskolor som en del av vårt arbete att verka för Fair Sex- sex på lika villkor. Genom ett spel kan fler ungdomar få upp ögonen på problemen och engageras i hur vi tillsammans skapar förändringar, säger Malin Roux, grundare till Realstars.

Från trafficking till sextrakasserier på nätet
Spelet är uppdelat i två delar. I caset ”Trafficking” möter vi Crina, hon är 19 år och kommer från Rumänien. Hon tvingas sälja sex i Sverige. Caset om Crina ger en övergripande bild av hur trafficking och verkligheten ser ut, både på samhällsnivå och för de miljontals människor som varje år faller offer för sexhandel.

I caset ”Bara på skoj” möter vi Mikaela som är 17 år. Hon har anmält att hon blivit våldtagen av två jämnåriga killkompisar. “Bara på skoj” är en djupt aktuell och personlig skildring av en tjej som själv får bära skulden för ett övergrepp. Denna del tar oss från sexualbrottslagstifning, till internetmobbning och spridning av kränkande innehåll på nätet.

Normer och värderingar går som en röd tråd genom spelet och spelaren ställs inför en rad frågor som uppmanar till reflektion och ställningstagande.  I slutet av spelet erbjuds spelaren att bli agent i nätverket. Som agent är man en aktiv del i att bekämpa sexövergrepp och kränkningar och att stå upp för mänskliga rättigheter.

– Att använda spel är ett bra sätt att kommunicera komplexa frågor och problem. Fair Sex: Nätverket handlar mycket om att som spelare själv komma fram till vad man tycker är Fair Sex i ljuset av de berättelser som spelet förmedlar, menar Carolina Dahlberg, projektledare på Pedagogiskt Centrum.

Spelet har fått sitt namn från RealStars huvudbudskap: Fair Sex. Det bottnar i att sex ska vara en positiv kraft i våra liv. Och att allt som inte är Fair Sex är oacceptabelt.

Pedagogiskt centrum har tagit fram en lärarhandling för att spelet ska kunna används i gymnasieskolan.

Ta del av spelet: http://www.realstars.eu/fairsex-natverket/

• Kultur

• webbaserat spel
  • pedagogiskt centrum
  • arvsfonden
  • realstars
  • människohandel
  • fair sex: nätverket

• Göteborg

RealStars startade 2010 i Göteborg och använder mode och konst för att skapa opinion mot trafficking. RealStars är ett socialt företag och vinsterna återinvesteras i nya aktiviteter och kampanjer i Sverige och övriga Europa.

I över 10 år har Pedagogiskt Centrum arbetat med upplevelser och spel som ett sätt att behandla verkliga problem i en simulerad miljö. Pedagogiskt Centrum är en del av Göteborgsregionens kommunalförbund, en samarbetsorganisation med 13 medlemskommuner i Västsverige.