Rebtel vinnare av Svenska Innovationspriset 2011

Stockholm, Sverige – 23 november, 2011 – Veckans Affärer, teknikkonsulten ÅF, Almega och VINNOVA delar på onsdagen ut Svenska Innovationspriset. Priset går i år till Rebtel, en av Sveriges största start-ups och världens näst största mobila VoIP- tjänst efter Skype.

I prisjuryn ingår Lena Treschow Torell, IVA, Charlotte Brogren, VINNOVA, Anders Snell, Billerud, Ulf Lindberg, Almega, Jonas Wiström, ÅF, Jill Bederoff, Veckans Affärer och Pontus Schultz, Veckans Affärer.

Innovationspriset, som delas ut för femte året i rad, går till den som har bidragit med den bästa innovationen som fått störst kommersiellt genomslag under det gångna året. Rebtel har blivit korade som vinnare bland 5 övriga nominerande, närmare bestämt Scania, DICE, Darko Pervan, Cellavision och Aerocrine. Tidigare vinnare av priset är bland andra musikstreaming-tjänsten Spotify.

”Bara faktumet att vi blev nominerade var roliga nyheter. Att vi sedan lyckades gå hela vägen till första pris trots stenhård konkurrens från gräddan av svenska innovatörer inom sitt respektive område som DICE och Aerocrine är fantastiskt och oerhört motiverande. Det är ett stort erkännande för oss som företag och det stenhårda arbete som vi har lagt ner under de senaste 5 åren” säger Andreas Bernström, VD på Rebtel. “Mobil VoIP är en växande industri och väntas nå 410 miljoner användare om fyra år. Vi har kommit en bit på vägen men har ännu bara skrapat på ytan”, fortsätter Bernström.

Juryns motivering lyder: “Bara San Francisco kommer före Stockholm i listan över städer som skapat flest globala världssuccéer på internet. Årets vinnare av Svenska Innovationspriset är en av dessa lysande nya företagsstjärnor, skapat av en generation av svenska digitala serieentreprenörer i världsklass, som har förmågan att attrahera både världsledande talang och eliten inom riskkapitalvärlden. På kort tid har årets vinnare byggt upp ett varumärke känt över hela världen, byggt på världsledande innovation både i teknik- och affärsmodellsledet. Framför allt har man visat att en rekordsnabbt växande användarbas går att omsätta till vinster i bolaget. Vi kan bara konstatera att det svenska it- undret lever. Vi säger grattis till Rebtel.”

• voip
  • iva
  • vinnova
  • internettelefoni