Reebok CrossFit Games 2012

Idrottare från hela världen gör upp om titeln ”the Fittest on Earth” och en miljon dollar i prispengar

Den 13-15 juli arrangeras den sjätte tävlingen av årliga CrossFit Games på Home Depot Center i Carson, Kalifornien. Närmare 70 000 atleter har deltagit i kvalen som har pågått sedan 22 februari. Tre personer från Sverige har kvalificerat sig till sluttävlingen i Kalifornien: Karl Dyall som tävlar i masters 45-49 år, Caroline Fryklund och Númi Snær Katrínarson.

De tävlande kommer att få bevisa sin fysiska kondition genom att uppnå lägsta sammanlagda poäng efter tre dagars tävlingar. Tävlingsmomenten är okända för deltagarna. Vissa tävlingsmoment avslöjas dagen innan tävling medan andra enbart 45 minuter innan. Innehållet i deltävlingarna ändras från år till år och kan bestå av en kombination av sporter såsom simning, löpning, rodd, cykling, repklättring och snabb förflyttning av stora tyngder.

Under förra årets Reebok CrossFit Games utsågs Rich Froning Jr, USA, till ”The Fittest Man on Earth ™” och Annie Thorisdottir, Island, till ” The Fittest Woman on Earth™”. Då inleddes tävlingarna med simning i Stilla havet, 1500 meter löpning i sand, 50 chins, 100 armhävningar, 200 knäböj och avslutande 1500 meter löpning till mållinjen. De två vinnarna tog hem segern efter att ha besegrat de 50 bästa kvinnliga och manliga konkurrenterna, från ett ursprungligt startfält på 27 000 deltagare.

Följ Caroline, Karl och Númi under tävlingarna på http://games.crossfit.com och www.WatchESPN.com

About CrossFit
CrossFit, Inc. is the world's foremost developer of functional fitness programming and a leading accredited certificate issuer for physical training professionals worldwide. Founded by Greg Glassman, CrossFit® is the principal strength and conditioning program for hundreds of accomplished and professional athletes and hundreds of thousands of individuals seeking to achieve elite fitness. CrossFit offers specialty certificate courses and programs, including the CrossFit Kids program; publishes the CrossFit Journal; and created and operates the CrossFit Games, an annual event which seeks to find and crown the Fittest on Earth™. There are currently more than 3,400 affiliated gyms in the global CrossFit training network.  For more information, please visit www.crossfit.com or facebook.com/crossfitHQ.

About Reebok
Reebok International Ltd., headquartered in Canton, MA, USA, is a leading worldwide designer, marketer and distributor of sports, fitness and casual footwear, apparel and equipment. An American-inspired global brand, Reebok is a pioneer in the sporting goods industry with a rich and storied heritage in running, training and fitness. For more information, visit Reebok at www.reebok.com.

• Övriga sporter

• Reebok CrossFit Games