Åklagarhuset i Huddinge invigt

För första gången har Åklagarmyndigheten fått en specialanpassad byggnad. Åklagarhuset i Flemingsberg, Huddinge invigdes torsdag 4 oktober.

I Flemingsberg, söder om Stockholm, skapas ett rättscentrum med det gamla polishuset, en ny tingsrätt och ett nytt kontorshus för Söderorts och Södertörns åklagarkamrar. Reflex Arkitekter har ritat och projekterat det nya Åklagarhuset med en total yta på cirka 5 500 kvm, som rymmer omkring 100 arbetsplatser i enhetliga kontorsrum.

Arkitekt Anders Nordlund är uppdragsansvarig på Reflex Arkitekter:
– Det är spännande att få vara med och utforma Åklagarmyndighetens första egna byggnad. Beställaren har komplexa och specifika krav och det har varit en inspirerande utmaning för oss som arkitektkontor, säger han.

Byggnadens planform ger korta avstånd mellan alla medarbetare. Stora säkerhetskrav har bland annat inneburit att trapphuset är placerat utanpå byggnaden och att mötesrummen ligger vid entrén, avskilda från övriga kontorsutrymmen.

En öppen interntrappa förbinder kontorsplanen i anslutning till pausytorna. Nav i verksamheten blir centralt placerade närarkiv, där akter i pågående ärenden förvaras. På taket finns en stor, skyddad terrass för medarbetarna.

Utvändigt är intrycket av Åklagarhuset en stabil och beständig förvaltningsbyggnad med fasad i puts, tegel och skiffer, som passar ihop med grannfastigheterna i Flemingsberg.

På Åklagarmyndigheten är Roger Ramstedt ansvarig för myndighetens fastigheter. Han är idag stolt och glad:
– Huset har blivit mycket ändamålsenligt och bra. Medarbetarna trivs. Vi har känt ett stort stöd från Reflex Arkitekter och Skanska som har omsatt våra direktiv till funktionella och väldesignade lösningar.

Skanskas projektledare Mats Engvall är också nöjd:
– Vi har haft ett mycket bra och fruktbart samarbete både med Åklagarmyndigheten och arkitekten. Det är imponerande att det gick att få in en attraktiv byggnad med bra planlösning på den lilla yta som fanns tillgänglig, säger han.

Kontakt: Anders Nordlund, Reflex Arkitekter. 08-702 64 02. 070-211 10 70 anders.nordlund@reflexark.se
Högupplösta bilder kan beställas från Reflex Arkitekter. Fri användning i samband med detta publiceringstillfälle. Uppge fotograf Åke E:son Lindman.

För pressvisning av byggnaden: Roger Ramstedt, Åklagarmyndigheten, 08-453 37 14, 0733-97 52 16.
Kontaktperson Skanska: Mats Engvall, 08-504 355 68, 070-566 57 87.

Reflex Arkitekter erbjuder kvalificerade arkitekttjänster inom husbyggnad, inredning och planering - från idé- och projektutveckling till fullständig projektering och inredning.
Kunderna är ofta större fastighetsägare eller hyresgäster inom både offentlig och privat sektor.
Företaget startades 1999 och har idag 35 medarbetare. Läs mer www.reflexark.se

• Arkitektur

• reflex arkitekter
  • anders nordlund