Studentlägenheter i Umeå

Svenska Studenthus AB har tillsammans med Reflex arkitekter vunnit Akademiska hus markanvisningstävling på Liljansberget vid Umeå Campus. Området ligger invid Friidrottsarenan och IKSU och kommer att innehålla 280 studentlägenheter i 4 plan, samt ett café.

"Vi är jätteglada att få jobba med Svenska studenthus, då bostäder är ett affärsområde som vi vill växa inom" säger Anna Wijkmark, ansvarig arkitekt, Reflex Arkitekter.

De planerade byggnaderna placerar sig runt en stor gemensam utomhusgård där studenterna kan vistas. Där planeras även en hobby- och vallabod för studenterna och ett café i anslutning till den gemensamma tvättstugan. Mot den planerade huvudgatan genom området placeras två sammanbyggda loftgångshus i fyra våningar. De fungerar som ett bullerskydd för resten av det nya området.

Husen är planerade att uppföras som volymelement i trä och målbilden är att området skall stå klart i början av 2016.

Svenska studenthus har utvecklat ett koncept baserat på industriellt trähusbyggande med en hög designambition som samtidigt tillåter stor anpassningsbarhet till olika miljöer. Det huvudsakliga byggmaterialet är trä som är både närproducerat och klimatsmart, därför ges träet en framträdande roll i byggnadernas utseende.

Kontakt:

Byggherre: Johan Knaust, Svenska Studenthus AB, 070- 740 04 50, johan.knaust@k2a.se

Arkitekt: Anna  Wijkmark, Reflex Arkitekter, 070-758 64 12, , anna.wijkmark@reflexark.se

Byggherre: Svenska studenthus AB

Arkitekt: Reflex arkitekter AB

Företaget startades 1999 och har idag ca 55 medarbetare. Läs mer på www.reflexark.se

• anna wijkmark
  • svenska studenthus
  • studentbostäder
  • reflex arkitekter

Jenny Öberg

Presskontakt Inredningsarkitekt SIR/MSA Presskontakt Reform-projekt 070-758 64 26