Halvera tiden nyanländas etablering

Ulf Nilsson, ordförande i Regionförbundet anser att staten bör ta sitt ansvar och ha sitt huvudfokus på att halvera tiden för nyanländas etablering i det svenska samhället från dagens över fem år till cirka två år.

- Det är inte svårt att första att det är avgörande för människor som tagit sin flykt till vårt land, att snabbt få ett svar kring sitt uppehållstillstånd och därefter tidig och effektiv hjälp och stöd för att hitta arbete och bostad i sitt nya hemland. Bland de som kommer till Sverige idag har 1/3 eftergymnasial utbildning och vår region har ett stort behov av nya medborgare och invånare - vårt kompetensbehov är stort inom en rad yrkesområden. Staten har möjlighet att påverka den här processen genom att samordna de olika myndigheternas uppdrag i integrationsarbetet. Det finns en rad olika insatser som kräver handpåläggning säger Ulf Nilsson men några exempel är att staten bör; * Möjliggöra för tidig samhällsorientering på modersmål i det svenska samhället - det bör kunna påbörjas redan på anläggningsboenden för de som fått uppehållstillstånd.

* Möjliggöra för tidig och mer flexibel SFI - Svenska för invandrare. Ett utökat stöd och möjlighet till flexibla insatser för att möjliggöra för individerna att lära sig svenska. Svenskaundervisning bör påbörjas redan på anläggningsboenden och ersättningssystemet bör ses över.

* Skapa möjligheter, och uppdrag, för folkbildningen, ideell sektor och kulturen att tidigt bidra till integrationen genom kunskap, aktiviteter, nätverk och kontakter.

* Samordna och snabba upp inventering och validering av människors utbildning, yrkesbakgrund och erfarenhet.

Bostadsbrist är ett av de största hindren för mottagande av nyanlända. Nya innovativa lösningar krävs för att frigöra bostäder. Glesbygdskommuner, där det finns bristfälliga kommunikationer till SFI, försäkringskassa, arbetsförmedling m.m behöver stöttning och myndigheternas direkta närvaro.

Idag konkurrerar Migrationsverket, där de hyr lägenheter av bostadsbolag och privata hyresvärdar till asylsökande, med arbetsförmedlingens möjligheter att erbjuda nyanlända med PUT kommunplatser.

Människor som kommer till vår del av världen ska bli snabbt och väl mottagna - då så ökar chansen för att dessa människor också vill vara med och bidra till just vår region och våra kommuner - då bygger vi tillsammans en positiv utveckling.

Kontakt:

Ulf Nilsson, ordförande i Regionförbundet i Kalmar län