20 miljoner i EU-pengar till länet

Vid strukturfonds-partnerskapets möte den 19 oktober beslutades om totalt 25 miljoner kronor. 20 miljoner fördelas till två projekt i Kalmar län, ett som ska förbättra omställningen av kompetens inom näringslivet och ett som ska få fler människor i arbete.

Projekt för minskat utanförskap genom samverkan

Regionförbundet i Kalmar län beviljades 13 375 065 kr för projektet Samverkan leder till arbete. Syftet är att skapa ett bättre samarbete mellan aktörer som ansvarar för arbetsmarknadsfrågor, utbildning och kompetensförsörjning. Målsättningen är att personer som står långt ifrån arbetsmarknaden på sikt ska börja arbeta eller utbilda sig. I projektet ingår också ett fördjupat samarbete med länets företag för att öka möjligheterna till exempelvis praktik. Projektet startar i mitten av november och beräknas pågå under 3 år.

Projekt för omställning av kompetens

Smart Industri Kalmar län, IUC i Kalmar AB beviljades 8 769 479 kr till projektet Smart Industri Kalmar län. Genom projektet ska man kompetensutveckla anställda i små och medelstora företag samt tillverkande teknik och miljöindustriföretag. Projektet bygger på en kartläggning av kompetensbehovet i 125 företag i länet.

Fakta

Småland och Öarna är ett av åtta strukturfondspartnerskap i landet. Partnerskapen är tillsatta för att prioritera bland ansökningar om stöd från EU:s strukturfondsprogram för regional konkurrenskraft och sysselsättning åren 2014-2020. Det gäller den regionala utvecklingsfonden (Tillväxtverket) och socialfonden (ESF-rådet). Kalmar län representeras i Strukturfondspartnerskapet av Leif Larsson (c), Ann-Marie Fagerström (s) och Peter Wretlund (s). Totalt under programperioden är ca 1 miljard kronor tillgängliga för Småland och Öarna.

Leif Larsson, strukturfondspartnerskapets vice ordförande, tel 070-525 19 21
Camilla Håkansson, områdechef Näringsliv och Kompetens tel. 0733-147004

För mer information om regionförbundets projekt Samverkan leder till arbete, kontakta Matilda Svensson, handläggare integration och etablering, tfn: 070-227 84 04

Trine Nyberg