4 län i samverkan om framtidens kompetensförsörjning

Datum 19-20 mars
Plats: Stufvenäs gästvigeri
Tid: 9-15

Den 19 och 20 mars kommer Regionförbundet i Kalmar län (projektägare) att genomföra två dagars workshops med representanter från Länsstyrelsen i Kalmar, Landstinget i Kalmar, Region Blekinge, Region Jönköping, Region Kronoberg, Lineuniversitet, Blekinge Tekniska Högskolan, Högskolan i Jönköping, företagare och studenter.

Syftet med dessa workshops är att tillsammans ta fram konkreta och långsiktiga insatser för kompetensförsörjningen i Småland- och Blekingeregionen.

Styrgruppen för Småland/Blekinges Brysselkontor genomför en förstudie om gemensamma insatser för att locka fler studenter vid våra lärosäten att stanna i regionen efter avslutade studier, samt ta tillvara på nyanlända akademikers resurser. Förstudien ska skapa förutsättningar och innehåll för ett gemensamt arbete kring denna fråga.

Det är viktigt att det genomförs konkreta insatser parallellt, och integrerat med ett mer långsiktigt strategiskt arbete med frågorna som rör regionens arbetskraftsförsörjning. Förslaget är att låta ett interregionalt samarbete inom Småland/Blekinge vila på tre ben;

• Ett övergripande gemensamt strategiskt arbete
    Att skapa en tydlig ram för vårt gemensamma arbete. Visioner, mål, gemensamma aktiviteter, finansiering (möjlig EU finansiering).
  • Kompetensspecifik gemensam rekrytering Samverkan möjliggör volym på antalet inflyttade personer som i sin tur gör det möjligt att kunna tillhandahålla särskild service.
  • Ett aktivt tillvaratagande av den kompetens och de människor som redan finns i våra regioner
    Att knyta ihop näringsliv och offentlig sektor med redan befintlig potentiell nutida och framtida arbetskraft i regionerna (de som redan är här) som studenter och nyanlända flyktingar.

Förstudien genomförs parallellt med det arbete, som redan pågår för att ”Aktivt tillvarata kompetensen hos de som redan är här”.

Ana Emilia Klasson,
Projektledare Arbetskraftsförsörjning i Småland/Blekinge