Effekter av ändrat strandskydd ska kartläggas

Vilka effekter skulle ändrade regler kring strandskydd få för kommunernas utveckling och tillväxt? Det ska regionförbundet nu ta reda på genom en kartläggning i länets kommuner. Det beslöts på regionförbundets styrelse den 7 juni.

Regionförbundet kommer inom ett par veckor att skicka ut frågor till kommunerna där de får bedöma hur dem påverkas av nuvarande lagstiftning med samt vilka förändringar de själva föreslår i lagstiftningen.

Utifrån kartläggningen, som beräknas vara färdig efter sommaren, kommer regionförbundet att överlägga med länsstyrelsen samt gör eventuella skrivningar till regering och riksdag med förslag till förändringar.

Strandskyddets omfattning

• Strandskyddszonen omfattar både land och vatten, inklusive undervattensmiljön. Den utgår från strandlinjen och sträcker sig vanligtvis 100 meter upp på land och 100 meter ut i vattnet. Länsstyrelsen kan utvidga zonen till upp till 300 meter från strandlinjen, om det behövs för att säkerställa strandskyddets syften. Inom ett strandskyddsområde får inte:
  • nya byggnader uppföras,
  • byggnader eller byggnaders användning ändras eller andra anläggningar eller anordningar utföras, om det hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt,
  • grävningsarbeten eller andra förberedelsearbeten utföras för byggnader, anläggningar eller anordningar som avses i 1 och 2, eller
  • åtgärder vidtas som väsentligt förändrar livsvillkoren för djur- eller växtarter.

(Källa: Naturvårdsverket)

Ulf Nilsson