Glasrikesmiljon gav positiv effekt för företag

Den så kallade Glasrikesmiljonen, för att stärka företag och investeringar i Glasriket, gav positiv effekt. Det konstaterar regionförbundet som har utvärderat effekterna av de totalt 12 miljoner kronor som beviljats under perioden 2014-2018.

Under perioden beviljades totalt 12 företag en miljon kronor var i stöd. Dessa företag var:

• Allt i Plåt, Åseda
  • Royal Design AB, Orrefors
  • Örsjö Belysning AB, Nybro
  • AMB Industri AB, Broakulla
  • Börjes Logistik och Spedition AB, Nybro
  • Ädelträ, AB, Norrhult
  • Lintex Nordic Group AB, Nybro
  • EBV Plåt AB, Emmaboda
  • Ess-Enn Timber AB, Skruv
  • Lessebo Paper AB, Lessebo
  • Strehög AB, Emmaboda
  • Bribo Mekaniska AB, Nybro
  • Swereco Fastighets AB, Lenhovda

Totalt investerade de 12 företagen mer än 100 miljoner kronor i samband med Glasrikesmiljonsstödet. De efterföljande åren investerades ytterligare minst 71 miljoner kronor. Under 2018-2019 uppger företagen att de planerar investeringar för minst 70 miljoner kronor. Den samlade omsättningen för de tolv företagen uppgick 2013 till 827,5 miljoner kronor och ökade till 1 731,9 miljoner kronor 2016.

Företagen själva uppger att stödet har haft en stimulerande effekt på investeringsbeslutet. Det har gjort att investeringar har kunnat genomföras samt tidigareläggas. Man har också upplevt att diskussioner med långivare har underlättats.

Om Glasrikesmiljonen
Glasrikesmiljonen är ett unikt samverkansprojekt mellan Tillväxtverket, regionförbunden och länsstyrelserna i Kalmar och Kronobergs län för att skapa bättre förutsättningar för tillväxt i Glasriket. Projektet har pågått mellan 2014-2018 och syftet har varit att bidra till ökad förnyelse och konkurrenskraft i näringslivet i de fyra glasrikeskommunerna.

Thomas Tiger

Handläggare företagsstöd 070-632 37 64