Höstlov blir läslov på länets bibliotek

Höstlov är läslov. Det har varit bibliotekens motto när de tagit fram aktiviteter inför det stundande lovet. Och programmet som presenteras är brett med alltifrån skrivarworkshop till musikföreställningar och spökpyssel.

Frågar man länets bibliotek så är höstlovet ett läslov. Författarbesök anordnas på flera håll i länet under lovet, liksom spel, pyssel eller sagoläsning med spöktema. På flera håll kan man också få hjälp med att komma igång med ett sitt eget skrivande. Bland annat Kalmar stadsbibliotek anordnar skrivarworkshop med hjälp av skrivkursledaren Helena Persson.

Under läslovet besöker författaren Annika Widholm biblioteket i Virserum för att berätta om sina böcker, Spökspanarna, Zombiespanarna och Stenkistan. Hon kommer även att ge tips på hur man skriver så att det blir riktigt spännande. I Mönsterås håller illustratören Emmalill Frank en teckningsworkshop. För musikintresserade bjuder biblioteket i Högsby in till en musikföreställning av och med Martin Ibohm och på Löttorps bibliotek kan man lära sig rita spöken och monster.

För mer information om vad som händer på biblioteken runt om i länets kommuner, kontakta:

Fakta om läslov

Läslov vecka 44 är ett brett läsfrämjande samarbete genom Läsrörelsen med elevorganisationer, bokförlag, bibliotek, bokhandel, idrottsföreningar, fackliga organisationer, kulturinstitutioner och företag i ett stort växande nätverk med i dag drygt 80 medlemmar. Introduktionen var på Bokmässan i Göteborg 2015.

AnnaSara Nilsson, biblioteksutvecklare regionförbundet, tfn: 070-69 83 444
Julia Sallander Hjärtstrand, biblioteksutvecklare regionförbundet, tfn: 070-355 36 49

Trine Nyberg