​Kulturfrågorna landstingets ansvar från och med 1 januari

Regionförbundets styrelse beslutade idag att ändra i förbundsordningen och stryka punkten som lyder ”att ansvara för regional kulturverksamhet samt fördela regionala kulturanslag”.

Det här görs med bakgrund av den utredning som landstinget tillsatt om ansvaret för regional kulturverksamhet och som blev klar 1 september i år. I sina slutsatser konstaterade utredare Kent Johansson bland annat att ansvaret för kulturverksamheten kan överföras till landstinget vid årsskiftet genom att

• Landstinget övertar ansvaret för regional kulturverksamhet, fördelning av regionala kulturanslag, fördelning av anslag till studieförbund, ungdomsorganisationer och idrott.
  • Landstinget inrättar en särskild politisk organisation med en egen årsbudget som tar över de ansvarsområden som förs över från regionförbundet.
  • Landstinget och regionförbundet kommer överens om vilka anslag som kommer att ingå i landstingets ansvar.
  • Förändringen i personalansvaret för berörda personer sker genom principerna för verksamhetsövergång.

– Kulturfrågorna kommer även fortsatt att vara en viktig del i det regionala utvecklingsarbete som regionförbundet ansvarar för. Det blir därför viktigt att hitta bra samverkansformer mellan regionförbundet och landstinget i det kommande arbetet, säger Ulf Nilsson, regionförbundets ordförande.

Ulf Nilsson

Ordförande 070-530 25 09