Länets kommuner: ”Strandskyddslagstiftningen begränsar utvecklingen”

Nuvarande strandskyddslagstiftning hindrar utvecklingen i länets kommuner. En förändrad lagstiftning behövs. Det framgår av en kartläggning som regionförbundet har gjort.

I kartläggningen har kommunerna fått bedöma hur dem påverkas av nuvarande lagstiftning samt vilka förändringar de själva föreslår. Av svaren framgår att kommunerna ser ett betydande tillväxthinder till följd av lagstiftningen. Kommunerna menar bland annat att de har orimligt mycket strandskydd och att man ”straffas” av storstädernas tidigare höga strand- och kustnära exploateringstryck. För att kunna öka attraktionsförmågan och tillväxtmöjligheterna så vill kommunerna kunna erbjuda vattennära byggnation för bostäder och verksamhet, något som i dag försvåras av strandskyddet. Man anser också att strandskyddsfrågorna tar oproportionerligt mycket tid i anspråk i förhållande till övriga planeringsfrågor samt att de särskilda skälen för dispens från strandskyddet är begränsande och för snävt utformade.

I stället vill kommunerna få ett större inflytande i beslutsprocessen. Man vill också se en ändrad lagstiftning samt tillämpning som bättre avspeglar landsbygdens villkor. Flera kommuner föreslår en översyn eller omarbetning av LIS-regelverket så att det blir enklare och snabbare att ta fram LIS-områden.

– Bilden vi får från kommunerna är tydlig. En mer differentierad syn på strandskyddet i lagstiftningen skulle innebära större möjligheter för kommunen att fortsätta vara en levande bygd. Detta gäller inte minst de delar av länet som har en negativ befolkningsutveckling och där det är angeläget att kunna upprätthålla kommunal och kommersiell service, säger regionförbundets ordförande Ulf Nilsson.

Utifrån kartläggningen kommer regionförbundet att överlägga med länsstyrelsen. Man kommer också att göra en skrivning till regering och riksdag med förslag till förändringar.

Ulf Nilsson

Ordförande 070-530 25 09