Nu kan synpunkter lämnas på förslag till regional utvecklingsstrategi

Förslaget skickas till länets kommuner, länsstyrelsen, Linnéuniversitetet, Företagarna, LRF, Svenskt Näringsliv samt Sydsvenska Industri- och Handelskammaren. Även föreningar, andra organisationer samt allmänhet ges möjlighet att lämna synpunkter.

– I strategin pekar vi ut fyra prioriterade utvecklingsområden som vi behöver arbeta med för att sträva mot målet Klimat att växa i. Dessa är: delaktighet, hälsa och välbefinnande, god miljö för barn och unga, hållbar samhällsplanering och stärkt konkurrenskraft, säger regionförbundets ordförande Ulf Nilsson.

Förslaget är resultatet av en omfattande dialog med kommuner, landsting, myndigheter, företrädare för näringsliv, utbildningsanordnare och föreningsliv samt representanter för grannlänen. Förslaget i sin helhet, samt den nulägesanalys som ligger till grund för den, finns på regionförbundets hemsida.

Synpunkter på utvecklingsstrategin kan lämnas till och med den 17 november. Beslut om den reviderade strategin tas sedan under våren 2018.

– Kalmar län bildar region 2019. Det är en förändring som kommer att skapa nya och bättre förutsättningar för att hantera de utmaningar och möjligheter som länet står inför. I det arbetet är den nya regionala utvecklingsstrategin ett av våra viktigaste verktyg, säger Helena Nilsson, regiondirektör.

Fakta
Regionförbundet i Kalmar län har som regionalt utvecklingsansvarig aktör uppdraget att ta fram RUS, enligt förordningen om regionalt tillväxtarbete (2017:583). Förslaget till strategi har arbetats fram i nära dialog med kommuner, landsting, myndigheter, företrädare för näringsliv, utbildningsanordnare och föreningsliv samt representanter för grannlänen. Sammanlagt har över 700 personer varit delaktiga.

Ulf Nilsson

Ordförande 070-530 25 09